A fogyasztóvédelem mindenkit érint – új konzultáció indul, amelyben bárki elmondhatja véleményét az online csalásokról, akciós trükkökről és más fogyasztói kérdésekről.
A kormány újabb társadalmi egyeztetést kezdeményezett: Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója bejelentette, hogy elindult a fogyasztóvédelmi konzultáció. A kezdeményezés célja, hogy a lakosság véleménye alapján hozzanak döntéseket a vásárlókat érintő fontos kérdésekben.
Nyitrai Zsolt szerint a kormány közéleti munkájának alapja a folyamatos párbeszéd. Mint hangsúlyozta, a fogyasztóvédelem minden magyar állampolgárt érint, hiszen "mindenki fogyasztó, vásárló is egyben." A konzultáció tehát közös ügy, amelyben a kormány a polgárok visszajelzéseit figyelembe véve kíván cselekedni.
A felhívás szerint az online kérdőívet bárki kitöltheti a fogyved.kormany.hu oldalon, és mindössze néhány percet vesz igénybe.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a videóban arról beszélt, hogy a fogyasztóvédelem alapvetően az emberek biztonságát, a családok érdekeinek védelmét, valamint a tudatos vásárlói magatartás kialakítását szolgálja. Kiemelte, hogy a jól informált, jogaikat ismerő fogyasztók sokkal hatékonyabban tudják megvédeni magukat a piacon.
A miniszter szerint a kormány fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben, legyen szó akár online csalásokról, akár trükkös akciókról. Mint fogalmazott, "a magyar emberek számíthatnak ránk."
A konzultáció során a következő kérdésekben kérik ki a polgárok véleményét:
- Egyetért-e azzal, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság fokozottan ellenőrizze az akciós árak feltüntetését?
- Egyetért-e azzal, hogy szigorúbban kell büntetni az akciókkal trükköző üzleteket?
- Egyetért-e azzal, hogy szigorúan fel kell lépni azon vállalkozásokkal szemben, amelyek összehangoltan, egyidejűleg túlzott áremeléseket hajtanak végre?
- Egyetért-e azzal, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság fokozottan ellenőrizze a jótállási jegyek átadását és a vállalkozások jótállással kapcsolatos tájékoztatásait?
- Egyetért-e azzal, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság szigorúbban lépjen fel azokkal a közszolgáltatókkal szemben, amelyeknél a telefonos ügyintézés nem kezdődik el a jogszabályban előírt 5 percen belül?
- Egyetért-e azzal, hogy szigorúbb büntetőjogi felelősségre vonás szükséges az e-kereskedelem területén elkövetett bűncselekmények esetében?
- Egyetért-e azzal, hogy szigorúbban kell fellépni azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek az emberekre vagy a környezetre veszélyes terméket árusítanak vagy ismételt jogsértést követnek el
- Egyetért-e azzal, hogy szigorúbban kell fellépni az online piacterekkel szemben a harmadik országokból érkező veszélyes termékek árusítása esetén?
- Egyetért-e azzal, hogy uniós szinten szigorítani kell a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályokat járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászpanaszok esetén?
- Egyetért-e azzal, hogy a digitalizáció számos előnye mellett komoly kockázatokat is hordoz a fogyasztókra – elsősorban a gyermekekre, az idősekre és alacsony digitális jártasságúakra – nézve, ezért indokolt e téren az erőteljesebb hatósági fellépés és a fogyasztói tudatosság további erősítése?
- Egyetért-e azzal, hogy a vállalkozások által egyre gyakrabban alkalmazott olyan hangzatos állításokat, amelyek egy termék "zöld", "öko", "bio", "környezetbarát" jellegére vonatkoznak, megfelelően alá kell támasztani, és fel kell lépni a fogyasztók megtévesztésére alkalmas környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat használó vállalkozásokkal szemben?
- Egyetért-e azzal, hogy minél több helyen kelljen biztosítani visszaváltási pontokat a kötelező visszaváltási díjas termékek környezetbarát felhasználása céljából?
A konzultáció célja, hogy közösen találjanak megoldásokat a mindennapokat befolyásoló, gyakran problémás fogyasztói helyzetekre. A kormány reméli, hogy a beérkező vélemények alapján olyan intézkedéseket hozhat, amelyek valóban a magyar emberek érdekeit szolgálják.
Indexkép: Pixabay