Mélyen a tenger fenekén? Talán ez megmentheti a bányászatot!
Úgy tűnik, hogy egyre több nagyvállalat menekül a víz mélyére, hogy felhalmozzák maguknak a járművek által vezérelt jövőnk számára nélkülözhetetlen fémekkel. Mint tudjuk, a szárazföldi bányákból kifejtendő ásványkincsek többszöröse van a tengerek és óceánok fenekén. Mivel a technika fejlődik, így lehetőségünk van ezeket könnyedén megszerezni. Nagy előnye a felszíni kőfejtéssel szemben, hogy a mélytengeri bányászat gazdaságosabb, viszont hozzá kell tenni, hogy sok kérdést vet fel a környezetvédelemmel kapcsolatban.
Új megoldás a láthatáron!
2022 októberében egy hatalmas, 90 tonnás gép jelent meg a Csendes-óceán fenekén, nagyjából 1400 mérföldre San Diegotól. Az eszköz akkora mint egy kisebb ház, amit egy ipari hajóról eresztettek le egy 3 mérföld hosszú kábel segítségével. A berendezés letelepedett a tenger mélyére, majd az acél taposók belemartak az iszapba. Az elejére vízsugarakat szereltek, amelyek robbanást okoztak, ami több száz sziklát mozdítottak elő helyükről. Ezeket a köveket légkompresszorok lökték fel a vízből és üledékből képződő oszlopba, majd a hajófedélzeti centrifugába kerültek, amely képes volt kipörgetni a víz nagy részét. Nem sokkal később már a hajó rakterében landoltak. Ez volt az első teszt a kövek összegyűjtésére.
Ezek a sziklák tele vannak olyan fémekkel, amelyek nélkülözhetetlenek az elektromos autók gyártásához. Mivel a piac világ szerte pörög, így a Matels Company cég már szinte az össze vállalkozás előtt áll. Ők voltak azok, akik az említett berendezést a tenger fenekére küldték. Több millió dollárt nyerhetnek azzal, ha ezt a műveletet folytatják.
Mivel ezeknek a járműveknek a gyártásához több milliárd tonna kobaltra, lítiumra, rézre és egyéb más fémekre van szükség, így a növekvő kereslet kielégítésének érdekében a vállalatoknak bányászatba kell fektetniük a pénzük egy részét. Egyes becslések szerint a Csendes-óceán egyelten régiójában nagyjából 21 milliárd tonna olyan kő található, amelyek több fémet (nikkelt és kobaltot) tartalmaznak, mint amennyi világ összes szárazföldi lelőhelyén található.
A Matels Combany vezérigazgatója ráadásul hozzátette, hogy ennek hatására nincs többé erdőirtás, nem zaklatják többé a bennszülött népeket, nincsen többé annyi mérgező anyag kibocsátás, így kisebb az esélye, hogy ezzel a tevékenységgel folyókat mérgeznénk meg.
Jelenleg tiltott a mélytengeri bányászat
Egyetlen bökkenő van, mégpedig, hogy a nemzetközi jog tiltja a mélytengeri bányászatot. Ezt azonban hamarosan megváltoztathatják, hiszen a Metals Company összefogott egy kisebb dél-csendes-óceáni szigetországgal, Nauruval, így elindítottak egy olyan folyamatot, amely lehetővé tenné számukra, hogy megkerüljék a nemzetközi tilalmat. Ez azt jelentené, hogy 2024 júliusára engedélyt kaphatnának a teljes körű tevékenység megkezdésére.
Ez persze azonnal visszhangot váltott ki a környezetvédelmi szervek, tudósok, de még a vállalatok között is. Mivel az óceánok adják a biológiai sokféleség, valamint az emberiség táplálékának jelentős részét, így kérdéses, hogy megéri-e ezzel a tevékenységgel tönkretenni a természetet. Hozzá kell tenni, hogy az óceánok a bolygó legnagyobb szén-dioxid elnyelői, így tényleg senki nem tudja megmondani, hogy ez a folyamat hogyan érintené a mélység élővilágát, illetve magát az óceánt.
Mind az Európai Parlament, mind Chile és számos csendes-óceáni szigetország összefogott, hogy megállítsák a folyamatot. Emellett több bank is jelezte, hogy nem hajlandó kölcsönt adni azoknak a vállalkozásoknak, akik óceáni bányászattal akarnak foglalkozni.
A mélytengeri bányászat gazdaságosabb, mint a felszíni kőfejtés - fotó: pexels.com
Ennek hatására több nagyobb vállalat ígéretet tett, hogy nem vásárolnak mélytengeri fémeket addig, amíg meg nem értik a környezeti hatásokat. Ide tartozik a BMW, a Google, a Volvo, valamint a Volkswagen és a Microsoft is. Jason Momoa (Aquaman) pedig egy nemrégiben megjelent dokumentumfilmben ítélte el a tengeri bányászatot. Egyelőre tehát nem sokan támogatják ezt a bányászati formát.
Tengertudósok is megszólaltak
Diva Amon tengertudós azt mondta, hogy ez képes teljesen átalakítani az óceánokat és nem a jó irányba. A szakember sokat dolgozott a Csendes-óceán fő bányászati célterületén, többek között az egyik tengeri bányászat alvállalkozójaként.
"Elveszítjük a bolygó egyes részeit, valamint az ott élő fajokat, mielőtt megismernénk, megértenénk és értékelnénk őket."
A Metals Company azonban ez sem tartja vissza. Barron elmondta, hogy a bolygónk legnagyobb kihívása az éghajlatváltozás és a biológiai sokféleség csökkenése. Nincs egyetlen szabad percünk sem, hogy ülve nézzük a folyamatot.
Az említett teszt végére a Hidden Gem több mint 3000 tonna követ hozott fel a tenger mélyéről, amelyek egy nagyjából négy emelet magas, csillogó fekete piramisban lettek felhalmozva.
"Ez még csak a kezdet."
- ígérte a sajtónak Barron, a Metals Company vezérigazgatója.