Kőrös Gyula marketingvezető a rendezvény során előadásában kifejtette: A rendezvény meghívóját nem véletlenül nyomtatták összefűzött nyilakra, melyek szabadon mozgathatók, de mégis egy irányba mutatnak és megfelelően forgatva egy harmonikus szimbólumot adnak ki. A magyar mezőgazdaság, így a benne dolgozók is nagy kihívás és jelentős változások előtt állnak, a döntések meghozatala előtt érdemes megállni és elgondolkodni, hogy milyen értéket jelent, teremthet egy kitűzött cél, egy választott irány számunkra és a velünk együtt dolgozók számára.

A BASF Agro-csapatának meggyőződése, hogy értéket teremteni, igazi eredményeket elérni csak a partnerekkel közösen. Nagy jelentősége van a közös gondolkodásnak, az értékek közös feltérképezésének és a lehetőségek latolgatásának. Az Irányok, 2011-es konferencia célja ennek megfelelően nemcsak az volt, hogy bemutatásra kerüljön a BASF Agro-üzletágának nemzetközi és magyarországi stratégiája, hanem az is, hogy a BASF AGRO nemzetközi és magyar vezetői ismertessék a választott célokat és utat az üzleti partnerekkel történő kooperációra a partnerség, az értékteremtés és a közös üzleti fejlődés jegyében.

A hivatalos megnyitó után Vincent Gros, a BASF Agrodivízió Európa csoportjának vezetője az optimizmusát kívánta megosztani a hallgatókkal. Mint mondta, hisz abban, hogy az elkövetkező évtizedben a mezőgazdaság biztató üzlet marad, ahol azonban az innováció játssza a főszerepet. A világ fejlődésének összefüggéseiről már többször szó esett a cég rendezvényein, ezért már csak felvillantotta a népesség növekedésének tendenciáját, és az abból fakadó következményeket az élelmiszer-keresletre, a termőföld és a vízkészletek hasznosítására, valamint a környezetvédelemre.

A növekvő népesség, a növekvő termőföld- és élelemigény fölfelé viszi az élelmiszerárakat, s ez a növekvő tendencia tartósnak ígérkezik. A holland Rabobank mezőgazdasági vezetője szerint a piaci szerkezetátalakulás miatt növelni kell a hozamokat, amihez további beruházások szükségesek. Az új befektetések szintén árfelhajtó hatásúak. Kifejtette, hogy a jelen kutatások szerint a világ terményszükséglete 2030-ra megkétszereződik, a megnövekedett igényt, csak úgy lehet kielégíteni, hogy a mezőgazdaság szereplői között valódi partnerség alakul ki, kooperálnak a jól működő értékláncok és fenntarthatóság érdekében. A nyugati világban beláthatatlan a távolság a fogyasztó és a termelő között, ezért nagyon fontos, hogy minden elért eredményt bemutassunk a fogyasztóknak, megértessük velük, mennyivel hatékonyabb, körültekintőbb ma a mezőgazdaság, mint egy évtizede. A 2009-ben a BASF teljes forgalmának 7 százaléka származott a mezőgazdaságból, ám a kutatási erőforrásokból jóval nagyobb arányban részesedett az ágazat – melynek negyedét a növényvédelmi, további több mint egytizedét a biotechnológiai kutatásokra költötték.

A BASF olyan termékeket és szolgáltatásokat kíván kifejleszteni a gazdák részére, amelyek komplex gazdálkodási rendszer kereteiben alkalmazhatók valóban hatékonyan. Az Optidose programot francia szőlőskertekben fejlesztik azzal a céllal, hogy a permetezést az ültetvény sajátosságaihoz igazítva pazarlás nélkül, ám hatékonyan lehessen megvédeni a szőlőt. Elsősorban a szőlő- és gyümölcsvédelemben van jelentősége a holisztikus szemléletű védekezésnek a gombabetegségek ellen, amikor a szüret közeledtével a hatékony szintetikus gombaölő szerek után biológiai készítményre váltanak. Ezzel a módszerrel mindvégig biztonságosan megvédhetik a terményt és a fogyasztók egészségét.

Az Agrocsoport európai vezetőjének előadását, a közép-európai vezető, Michael Hess prezentációja követte, aki a középtávú lehetőségekről beszélt. A tavaly augusztus óta megfigyelhető tartós áremelkedésből körülbelül 30 százalékot a spekuláció számlájára írhatunk, ami várhatóan még nagyobb szerepet játszik majd az árak alakulásában. Ez növeli a piac érzékenységét, amihez alkalmazkodni kell a termelőknek is, valahogyan kezelniük kell a piaci ingadozásokat. Célszerű több részletben, többféle piacon (határidős üzlet, szabad piac) megjelenni az áruval. Annyi bizonyos, hogy a tavalyinál most sokkal jobbak a kilátások a mezőgazdaságban, a kedvező folyamatok tartósnak ígérkeznek, szögezte le az előadó. A közös agrárpolitika (KAP) reformja napjainkban folyó viták során alakul.

A mezőgazdaságra költött 60 milliárd euró a közös költségvetés 40 százaléka, ám az EU teljes GDP-jének mindössze 0,4 százaléka. Az összeg várhatóan nem változik, de a szerkezete átalakul. Az Európai Parlament a kifizetések igazságosabb elosztása mellett kardoskodik, jelenleg ugyanis a legtöbb mezőgazdasági támogatást Franciaország, Németország és Spanyolország kapja, Szlovéniának jut a legkevesebb, Magyarország valahol a középmezőnyben foglal helyet. Várhatóan 2016-ban érjük el a közvetlen kifizetésekkel az uniós átlagot. Közép-Európában a BASF 14 országban van jelen Lengyelországtól Törökországig. A térségben összesen 35 millió hektár mezőgazdasági terület, kedvező éghajlat és jó minőségű termőföld található, a mezőgazdaság fejlődésében hatalmas lehetőségek rejlenek. A fontos területnek tartott körzetben 150-ről 270-re növelte alkalmazottai számát - a BASF: a legkiválóbb emberekbe fektettünk, hangsúlyozta Michael Hess. Kiemelte: a fenntarthatóság és a hosszú távú sikerek elérése érdekében elengedhetetlen a munkatársak tudásának bővítése, megismertetésük a legújabb trendekkel, lehetőségekkel.

Rövid szünet után a második egység Dr. Magyar László 3D- specialista különleges természetfilmjének levetítésével kezdődött. A látványos kezdés után Rácz Robert, a BASF Hungária Kft Agrodivíziójának vezetőjének előadása következett. A divízióvezető az értékteremtő partneri viszonyt állította előadása középpontjába. Kifejtette, hogy a BASF folytatja választott stratégiáját, folyamatos újításával és megbízható megoldásaival kívánja szolgálni a magyar mezőgazdasági termelőket – legyen szó akár termékekről, akár technológiákról, akár szolgáltatásról. A 2009-es évben 7 új termék került a magyar piacra, melyeket 2010-ben 3 új követett. 2011-ben a ScalaŸ (almában és szőlőben), a Jumbo TurboŸ (kukoricában) és az Osiris Ÿ (gabonában a Don-szint csökkentésére) jelentik az újdonságot. Az elmúlt két évben cég csapata 6 értékesítő és 2 fejlesztő kollégával bővült a hatékonyabb tanácsadás és a problémamegoldás érdekében.

Rácz Róbert kifejtette: a BASF az olyan értékteremtésben hisz, aminek látható eredménye van. Változatlan marad a cég stratégiája, vagyis a piaci igényeknek megfelelő termékek révén kívánják jövedelemhez juttatni partnereiket, egyszerre kínálnak terméket és szolgáltatást, pontos és megbízható szaktanácsokat adnak, a legjobb szolgáltató hálózat működtetésére törekszenek. Tisztességes partnerként a cég igyekszik mindent megtenni a megállapodások megtartására, ebben a kiépített logisztikának, a 24 órás szállítási határidőnek nagy jelentőséget tulajdonít. Ugyancsak fontosnak tartja az elkötelezettség kinyilvánítását, az egyenes beszédet és a realitások figyelembe vételét, a hibák felismerését és kijavítását. Folyamatos, nyílt kommunikációt folytat a siker érdekben minden szereplővel a mezőgazdaságban, többféle csatornán. Rácz  Róbert elmondta: Változó világunkban mind fontosabb a pénzügyi biztonság szerepe az értéklánc minden szereplőjénél. Tőkeerős cégek tudnak fennmaradni és rugalmasan kihasználni a piaci helyzetet. Ehhez fontos a hosszú távú tervezés és az intenzitás fokozása, amiben a BASF termékei hathatósan segítenek a gazdálkodóknak.