Ahogy csökkent az olajtermelés, úgy emelkedett meg a dízel ára, ennek hatására a finomítókban más üzemanyagok előállítása került előtérbe.
Egyre nehezebb a termelés
A Bloomberg információi szerint a világ olajfinomítói egyre nehezebben képesek előállítani a megfelelő mennyiségű gázolajat, ami súlyos hiányhoz vezethet mind a közlekedésben, mind az iparban. A folyamatot az infláció pedig csak még tovább erősíti.
95 dolláros árszint
A nyersolajárak ismét közel kerültek a 95 dolláros hordónkénti árhoz, ami a finomított üzemanyagok piacán további jelentős dráguláshoz vezetett. A legnagyobb probléma a dízellel van, ami esetében az érték túlzottan magasra ugrott. A gázolaj ára Európában nyár vége óta 60 százalékkal emelkedett, ami az eddigi legnagyobb növekedés, legalábbis, ami az év ezen időszakát illeti - írta meg a Világgazdaság.
A finomítókban hónapok óta küzdenek a gyenge termeléssel, hiszen a hatalmas hőség miatt az északi területeken az üzemek csak alacsonyabb szinten tudtak működni. Ennek hatására a meglévő készletek sem növekedtek tovább.
"Az olajvállalatokra komoly nyomás nehezedik, hogy olyan termékeket állítsanak elő, mint a benzin vagy a repülőgép-üzemanyag, amelyekre a kereslet erőteljesen megélénkült. A dízel emiatt háttérbe szorult, és most komoly hiány van kialakulóban a piacon"
– tette közzé Callum Bruce, a Goldman Sachs elemzője.
Naponta 100 ezer hordónyi növekedés
A Nemzeti Energiaügynökség úgy látja, hogy a dízelfogyasztás területén az idei évben naponta további 100 ezer hordónyi növekedés várható. Ami pedig a benzint illeti, ott napi 500 ezerre nőhet a fogyasztás, nem beszélve a repülőgép-üzemanyag és a kerozinról, ahol több mint napi 1 millió hordóval számolnak.
A koronavírus mindent felborított
A járvány alatt több olyan üzemet bezártak, amely bár nem volt olyan hatékony, mégis a termelékenységet segítette. A termelők próbálják követni a fogyasztási igényt, azonban sok finomítóban már nem folyik munka, így képtelenek lépést tartani. A dízel azonban sok szempontból kulcsfontosságúnak számít, hiszen enélkül nincsen ipari és szállítási üzemanyag, ami aztán a teljes gazdaságra hatással lehet. A magas árak ismét tovább fognak hárulni a fogyasztókra, ami még nagyobb inflációhoz vezethet.
Mi a fő gond?
Oroszország, Szaúd-Arábia és a többi nagy olajexportőr már bejelentette, hogy a csökkentenek a termelésen, ami nagyban befolyásolná a téli hónapok előtti nemzetközi ellátást.
"A dízelárak ugrása alapvetően a kínálat csökkenéséből ered, amiért az exportőrök és a finomítók is felelősek, ráadásul a nyár folyamán a legtöbb ország nem tudott elegendő mennyiségű üzemanyagot felhalmozni"
- emelte ki Eugene Lindell, az FGE tanácsadó cég finomított termékekért felelős vezetője.
A hiány nemcsak a közlekedésben, hanem a szállítmányozásban is fennakadásokat okozhat - fotó: pexels.com
Mi várható?
Aggodalomra azonban egyelőre nincsen ok, hiszen van remény arra, hogy a dízelhiány csak átmeneti lesz és hamarosan enyhülés várható. Mivel a téli hónapok viszonylag hűvösnek ígérkeznek, így az időjárás kevésbé lesz hatással a finomítók működésére. Felismerték, hogy a gázolaj elhanyagolása, a termelés csökkentése borzalmas következményekkel járhat. A magas dízelárak ráadásul arra ösztönzik őket, hogy még többet állítsanak elő.