A gyártó, a Monarch az új autonóm elektromos traktor decemberi bemutatása óta 55 teljesen elektromos, autonóm MK-V traktort szállított le. A traktort egyelőre kizárólag Kaliforniában értékesítik, a Monarch MK-V megvetette a lábát az állam legnagyobb szőlőültetvényein, ami nem meglepő, mivel Carlo Mondavi, a híres Mondavi-család tagja a vállalat mezőgazdasági igazgatója és egyik társalapítója. Minderről a Farmprogress számolt be.

Mark Schwager, a Monarch társalapítója és elnöke reményei szerint a vállalat idén piacról piacra terjeszkedhet. A 100 kWh-s akkumulátorral működő MK-V 40 lóerőt (30 kW) képes leadni, de akár 70 lóerővel (52 kW) is tud dolgozni a nap egészében, 14 órán keresztül, 6 órás feltöltéssel. A legújabb autonóm és robotikai hardverrel, valamint az autonóm műveletekhez szükséges szoftverrel rendelkezik.

Monarch

A Monarch traktor 6 órás töltés után 14 órányi üzemidőre képes – fotó: Monarch

A globális traktorpiac mintegy 90 százaléka 100 lóerő alatti gépekből áll, a szakember szerint ez jó perspektíva az elektromos átállásra, ugyanis minden ilyen gép már megérett a villamosításra.

"Úgy gondolom, hogy olyan akkumulátorokat fejleszthetünk ki, amelyek képesek megnyújtani a gépek működési ciklusát, hogy azok egész nap a gazdálkodók rendelkezésére álljanak az ilyen teljesítményű gépek bármelyikénél" – mondja Schwager. – "Az eddigi legnagyobb siker az, hogy a gazdák felismerték az általunk kínált alternatíva jelentőségét és megértették, hogy a traktor mennyivel csökkentheti működési költségeiket, ezért látunk hatalmas elfogadást a részükről."


A károsanyag kibocsátás csökkentését célzó programokba történő kormányzati beruházások, valamint a vállalatok és gyártók számára elérhető kedvezmények Amerikában az elektromos traktorok piacának növekedését eredményezték.

A nagy gépek elektromossá alakítása azonban azon múlik, hogy sikerül-e 300-500 kWh-s akkumulátorokat előállítani, egyelőre ilyenek még nem állnak rendelkezésre. Igaz, a kutatások jó úton haladnak, az akkumulátorcellák egyre sűrűbbek lesznek, és ezeknek az akkumulátoroknak az energiakibocsátása egyre jobb.

Schwager, aki öt évet töltött a Teslánál, azt mondja, hogy ökölszabály szerint az akkumulátorok sűrűsége és technológiája ötévente 50%-kal fejlődik. Ezért ő az évtized végére teljesen elektromos traktorokra számít a maximum 200 lóerős szegmensben.

Ennél többet azonban nem remél.

"Néha vannak kvantumugrások a technológiában, de én realista vagyok" – mondja.