Vesze Sándor az Agroinform - a Menőgazdászok csoportjában osztotta meg, hogy miként született újjá egy RÁBA erőgép.

rába rába rába
rába rába rába

Fotók: Vesze Sándor/Facebook

A Rába Magyar Waggon- és Gépgyár idén lenne 127 éves, de 2021-től már egyáltalán nem gyártanak járműveket Győrben. A Rába-Steiger gyártása is régen befejeződött már, de a gazdák körében a márka szeretete ma is a reneszánszát éli. A következőkben a gyár történelméből szemezgetünk.

  • 1896. december 28-án megtartott alakuló közgyűléssel a Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság hivatalosan is megkezdte működését. Első terméke a vasúti petróleumszállító tartálykocsi volt.
  • 1905-ben a győri vagongyár már sorban kapta megrendeléseket, elsősorban vasúti teherkocsik (borszállító, faszénszállító, bútorszállító, baromfiszállító, gyümölcsszállító), valamint személykocsik (kalauzkocsik, személyszállító vagonok) készítésére.
  • 1913-ban megvásárolták a cseh Praga autók licencét, amelynek alapján megkezdődött a Rába V típusú teherautók és a Rába Grand személyautók gyártása
  • 1923-ban a Magyar Királyi Posta megrendelésére Pe-1 típusú 1,5 tonnás, elektromos meghajtású, akkumulátoros tehergépkocsit kezdtek gyártani
  • 1925-ben licencszerződést kötöttek a Praha gyárral, ami alapján az L típusú autóbuszok készültek.
  • 1936-ra fejlesztették ki a Rába Super 2,5 tonnás, majd a Rába Speciál 3,5 tonnás tehergépkocsi-alvázat, amelyre gyorsteherautót és autóbuszokat is gyártottak.
  • 1939-ben elkészül a 38 M Botond katonai terepjáró gépkocsi a korábban már sikeres Rába-AFI család továbbfejlesztése alapján.
  • 1940-ben megkezdik az önálló repülőgépgyártást is, az első ilyen konstrukció, a Levente iskola-repülőgép prototípusa.
  • 1949 elejére a gyár felszabadul a szovjet katonai parancsnokság alól - még ebben az évben megkezdődik a Bleihert licencű V-22 típusú targonca gyártása,
  • 1963-ban kormányhatározat nyomán megvásárolják a MAN dízelmotorok gyártásának licencét, amelyek a magyar autóbuszok és teherautók hajtása lesz az elkövetkezendő években.
  • 1969-ben, szintén egy MAN licenc megvásárlása után megkezdik a 16 tonnás Rába tehergépkocsi és a 22 tonnás háromtengelyes pótkocsikból álló nyergesvontatók gyártását. Az Edének becézett 831-es és 832-es Rábákból több mint 18 ezer készült.


1973-ban újabb licencet vásárol a Rába

Az amerikai Steiger gyártól veszik meg a nehéztraktor Cougar licencét, amelyet a mezőgazdasági termelőszövetkezetek (MgTsz-ek) az iparrendszerű, nagyüzemi földműveléshez vásároltak meg. Az eredeti Steiger Cougar II traktor átépítésével kialakították a prototípus Rába Steiger Cougar II. 245 lóerő teljesítményű erőgépet. Az eredeti futóműveket Rába gyártmányúra cserélték, amelyeket kifejezetten erre fejlesztettek ki. A traktor erőforrásaként Rába M.A.N. D2156 MT6 diesel motor funkcionált.

A gépekhez a Rábánál készítették el a hozzákapcsolható földművelő eszközöket is, amelyeknek nagy része szintén licencgyártás volt. A Rába Steiger traktorokból 1975 és 1989 között körülbelül 3200 darab készült.

A RÁBA traktorokról és erőgépekről korábbi cikkünkben részletesen írtunk, amit IDE KATTINTVA olvashatsz. Az Agroinform Piactéren pedig megtalálhatod azon gépeket, alkatrészeket, amelyeket eladásra kínálnak tulajdonosaik.