Az AXIÁL Kft. dupla győzelemmel zárta az AGRARTECHNIK Service Award versenyét, melyet kiemelkedő mezőgazdasági gép- és alkatrészforgalmazó, szervizszolgáltatást nyújtó vállalkozások nyerhetnek el. A megújult versenyben „A jövő legjobb szakmai vállalata" és „A legjobb szervizműhely" díjakat vehették át, erről beszélgettünk Polyák Tamással, az AXIÁL Kft. minőségirányítási igazgatójával.

Az AXIÁL Kft. 2007 óta minden évben díjazott az Agrartechnik szakmai felmérésén. Hogyan lehet ilyen hosszú távon fenntartani ezt a színvonalat?

Mindig igyekeztünk elöl járni innovációban, folyamatosan dolgozunk a hatékonyság növelésén, emiatt használunk egy saját belsős értékelési rendszert is.

Emellett fontos szerepe van annak, hogy olyan munkakörülményeket biztosítunk, ami elősegíti a minőségi munkavégzést, erősíti a belső motivációt. Nálunk átlagon aluli a fluktuáció, a munkatársaink 45%-a több, mint 10 éve dolgozik itt, olyanok is akadnak, akik visszatérnek a céghez.

Polyák Tamás és Stefan Doseth az Agrartechnik Service Award részéről – fotó: AXIÁL Kft.

Franz-Josef Borgmann, a LandBauTechnik-Bundesverband (körülbelül: Német Szövetségi Agrártechnológiai Egyesület) örökös elnöke, a díj alapítója sokáig személyesen járt hozzánk értékelni a tevékenységünket. Ezek a találkozások mindig hasznosak voltak, hiszen első kézből kaptunk javaslatokat a német mezőgazdaság kiemelkedő személyiségétől, és tudtuk, hogy ha ezeket megfogadjuk, az a jövőbeli értékeléseinket csak javíthatja. Természetesen az információáramlás kétirányú, ugyanilyen javaslatokat például német vállalatok is kaptak, s ezekben a magyarországi tapasztalatok is megjelentek.

A verseny szempontjai is változnak időről időre, például régen az értékelés egy cégre vonatkozott, nálunk pedig sok különböző telephely van, de így is meg tudtunk felelni a követelményeknek.

A csapattagok szerepe elvitathatatlan, ez a színvonal elkötelezettségre, belső elvárásokra enged következtetni. Milyen a csapat háttere, mitől jó az együttműködés?

Említettük a munkakörülményeket: olyan környezetet próbálunk létrehozni, fenntartani, ami mindenkiből kihozza a benne rejlő potenciált. Az infrastruktúrától a munkaruha minőségén át a szerszámok és egyéb eszközökig, az autók, műhelyek, informatikai eszközök beszerzésénél is a minőségre törekszünk. Természetesen ez a munka minőségével szemben is magasabb elvárásokat támaszt.

Figyelmet fordítunk az állásokra pályázóknál arra, hogy a csapatba minél könnyebben be tudjanak illeszkedni, a szakmai mellett az emberi kvalitásokat is értékeljük. Bővülés esetén az adott csoport munkatársainak a véleményét is kikérjük, ahogy a csapatépítéseket is támogatjuk, hiszen a munkatársak összecsiszolódása elengedhetetlen a folyamatos együttműködéshez.

Van nálunk belsős verseny a telephelyek között, egységes értékeléssel, komoly nyereménnyel, ezzel próbáljuk díjazni a kiemelkedő munkatempót, szorgalmat.

Érdekes, hogy mivel ez egy hosszú távú munkahely, megjelennek generációs különbségek is, vannak munkatársak, akik már itt dolgoztak, amikor kollégáik születtek. Ők jó példát mutathatnak, és mentorálni is tudják a fiatalokat. Nem mellesleg több kollegánk gyermeke is a vállalatnál dolgozik már.

2022-ben duplán, két kategóriában is díjazták a vállalatot. Volt erre precedens? Mi az a specialitásuk, ami miatt a nevezési feltételek megreformálása ilyenformán kedvezett önöknek?

Nem volt még erre precedens, de még csak pár éve van a több kategóriás értékelési rendszer. A COVID-járvány két éve alatt nem személyes látogatással történt az értékelés, az Agrartechnik-nél is voltak átszervezések, azóta kérdőíves pályázati anyaggal lehet versenyezni.

Ez egy nagyjából 80 oldalas katalógus, 3 évre visszamenőleges adatokkal trendek, tendenciák bemutatására. Ebben beszámolunk a növekményekről, vázoljuk a fejlesztéseket, előrelépéseket is.

Az idővel változnak a kritériumok, hiszen mindig más kérdésekre kell megfelelő választ adnunk. Miután mi a helyi viszonyoknak megfelelően, folyamatos fejlesztéssel a legjobb megoldást keressük, ez rugalmas reakciókészséget biztosít számunkra a változó követelményrendszerben.

Nem volt még erre precedens a dupla győzelemreNem volt még erre precedens a dupla győzelemre – fotó: AXIÁL Kft.

Milyen a megítélésük a számos német versenytárs szemében? Van lehetőség párbeszédre, tapasztalatcserére?

A pályázati anyagok, a bírálók titkosak. Úgy látjuk, hogy az átalakított Service Award verseny során kevesebb visszacsatolást kapunk, mint korábban, és úgy érezzük, hogy a zsűri több figyelmet fordít a német vállalatokra.

Persze régen a pontozás is máshogy ment: vannak olyan kritériumok, ahol az átlag a minimum elvárás, a pontozás ehhez viszonyul, ahogy ezt mi is elég régóta alkalmazzuk a belső értékelésünk egyes elemeinél.

Az AXIÁL Kft. és a Service Award képviselői

Az Axiál Kft. és a Service Award képviselői – fotó: Axiál Kft.

Ennek a díjnak, a felmérésnek van egy praktikus eredménye is a számunkra: egy külső értékelésre mindig nagyon alapos a felkészülés, olyankor mindenki nagyon odafigyel a munkakörnyezetére. Ez a díj is hozzájárul, hogy a telephelyeink megjelenése mindig készen áll az ellenőrzésre. Emellett folytatjuk a saját értékelési rendszerünket is, ez a tapasztalataink és a versenyeken összegyűjtött kritériumok alapján történik, szóval belső értékelés, de külsős szemmel és külsős auditorral kiegészítve.

Az elismerés okaként a kiváló felszereltséget említi. Milyen kvalitásokkal alapozták meg ezt?

Nagy hangsúlyt fektetünk a műhelykörülményekre és a fejlődési háttér biztosítására. Amire szükség van: oktatásra, eszközbeszerzésre, az eszközpark karbantartására. Nálunk egy eltört villáskulcsért még nem büntettek meg senkit, gondoskodunk arról, hogy a szerszámok, szoftverek, diagnosztikai programok mindig jó minőségben, naprakészen álljanak rendelkezésre, hiszen a célszerszámok hatékonyságnövelésre alkalmasak.

A gyártói információátadás fejleszti a belső folyamatokat is, ezen felül online elérhető anyagokkal támogatjuk az ismeretbővítést, főleg a téli időszakban, ilyenkor van az ideje az új gépek megismerésének is.

A COVID alatt nagyon gyorsan át tudtunk állni online munkavégzésre, végső soron ez is a digitalizáció eredménye, a számítástechnikai eszközparkunk azonnal alkalmas volt. Az egyedi eszközöket online konferenciaeszközökkel is kiegészítettük a karantén alatt, ezzel is erősítve az együttműködést és az összetartozást.

Igazgatóként közvetlen hatást gyakorolhat arra a minőségre, aminek az eredménye ez a díj is. Mióta dolgozik az Axiál Kft-nél, mióta felel a minőségirányításért? Hogyan látja a saját szerepét a Service Award elnyerésében?

Több, mint 20 éve dolgozom itt és azóta foglalkozom a minőségirányítási rendszer, folyamatok fejlesztésével. Van egy testreszabott minőségirányítási rendszerünk. Nincs kőbe vésve semmi, egy reaktív rendszert tartunk fenn, betartunk minden szabályt, ami fejleszt. Figyelünk a visszajelzésekre, hogy a szabályrendszer a munkavégzést valóban segítse, könnyítse.


A belső auditokon dicsérni is szoktunk, a problémákat számonkérés helyett javító szándékkal közelítjük meg. Ha szükséges, akkor akár személyesen is átbeszéljük a folyamatokat, nemmegfelelőségeket. Itt átlátható a szervezeti struktúra, és mivel egy családi vállalkozásból indultunk, a személyes kapcsolatra megmaradt az igénye mindenkinek.

Szerkezeti változásokat az életpályamodell szempontjából szeretnénk eszközölni, azonban a személyes kapcsolatokat preferáló hozzáállást ez nem érinti.

A szerepem? Mivel ez a díj egy jól működő szervezetet jutalmaz és az én feladatom ennek a szervezetnek a minőségi működtetése, ezért a kapcsolat egyértelmű.