A 25 gépújdonságot felvonultató gépbemutatóval egybekötött programba belefért egy spellei törzsgyári látogatás is, ahol a résztvevők ízelítőt kaphattak arról, hogyan készülnek a Krone zöldtakarmánybetakarító gépei a gyárba beérkezett nyersanyagoktól a próbapadokon tesztelt kiszállításra kész termékekig.
Gazdasági sikerek
A találóan „Zöld erő” (The Power of Green) szlogent a zászlajára tűző Krone az elmúlt három évben folyamatosan növelte árbevételét. A 2013-as évet 1.489 millió eurós forgalommal zárta, amelyhez 564 millió euróval 37,9 %-kal járult hozzá a mezőgazdasági gép üzletág és 925 millió euróval (62,1 %-kal) pedig a közúti pótkocsigyártás. A zöldtakarmány betakarító gépeinek 72 %-át exportálta a Krone, a mezőgépexportból származó árbevétele 406,1 millió eurót tett ki az elmúlt évben. Az exportból 21 %-kal részesedett Kelet-Európa. A mezőgépexport 51 %-a Nyugat-Európába és a tengerentúlra került. Az árbevétel szempontjából a három legfontosabb exportpiacuk az USA, Franciaország és Oroszország. Magyarország a 9. helyet foglalja el az országok rangsorában. A Krone az elmúlt 3 év alatt 17,9 millió euróról 26,4 millió euróra növelte a K+F ráfordításait is és diktálja az innovációs versenyt a versenytársainak.
Krone történelem és mérföldkövek
A Krone GmbH gyökerei az 1880-as évekig nyúlnak vissza, amikor az ősök kovácsműhelyt és kereskedést tartottak fenn Spelle-ben. Egyszerű mezőgazdasági eszközök gyártásával akkor kezdtek foglalkozni, amikor az I. generációs Bernard Krone mesteri oklevelet szerzett 1896-ban. Kezdetben lóvontatású ekéket, talajművelő gépeket, kézzel hajtott szecskavágókat, répa- és burgonyaszeletelőket, illetve mechanikus fejőgépeket gyártottak a környékbeli gazdáknak. A sorozatszerű mezőgazdasági gépgyártás alapjait a II. generációs családtagok Bernard és Heinrich Krone fektették le 1930-ban. 1939-től gyártották a lóvontatású műtrágyaszóró gépeiket, amellyel rendkívül sikeresek voltak a piacon. Az 1950-es években kévekötő-arató gépeket és forgóvillás burgonyakiszedőket gyártottak nagy mennyiségben. 1957-ben kezdték gyártani a szervestrágyaszóró pótkocsijaikat, amelyek legsikeresebb típusa abban az időben az Optima volt. Az 1960-as években indult a rendfelszedő pótkocsik gyártása Spellében, amelyek sikerét a HSL-2700-as típus alapozta meg. 1962-ben a cég irányítását a III. generációs Bernard és Heinz Krone vette át. 1971-től került a profiljukba a közúti pótkocsik gyártása. 1977-ben készült az el első Krone hengeres nagybálázó, 1989-től gyártják a rendkezelő gépeket. 1993-ban gördült ki a spellei gyárból az első Big Pack szögletes nagybálázó, 1996-tól van gyártásban a BigM magajáró kaszáló. Az utóbbi évek legsikeresebb Krone termékét a BigX szecskázókat 2000 óta gyártják, amelyeknek újabb és újabb generációi látták meg a napvilágot napjainkig. 2011-ben mutatta be a Krone a világon egyedülinek számító folyamatos hengeres nagybálázóját az Ultimát. Az elmúlt évtizedben Dr. Bernard Krone nevéhez fűződtek a sikerek és a növekedés, aki 2010-től fiára, ifjabb Bernard Kronéra bízta a cég irányítását. A közelmúltban új piacokat szereztek Dél-Amerikában és Ázsiában. Különösen bíztató az érdeklődés a termékeik iránt Kínából. Jelenleg évente 300 db BigX magajáró szecskázót mintegy 120 db BigM magajáró kaszálógépet gyártanak és több száz traktoros üzemű rotációs kasza, hengeres és szögletes nagy bálázógép, rendkezelő, illetve rendfelszedő, és önürítős szecskaszállító pótkocsi készül a Krone gyárakban. Közúti pótkocsikból 800-1000 db gördül le a szalagokról évente. A Krone üzemek több mint 2300 dolgozónak adnak munkát. Közülük mintegy 1000 főt a pótkocsigyártásban és 1300 főt a mezőgazdasági gépek gyártásában foglalkoztatnak. A Krone 12 országban van jelen összeszerelő üzemekkel, ill. képviselettel. Nyolc országban van leányvállalata, vagy képviselete a közúti pótkocsi üzletágnak és öt országban pedig a mezőgép divíziónak.
Újdonságok a gyárfejlesztésben
2013 végén került átadásra a Krone Trening Center 2900 m2-es épülete, ahol a Krone gépek kereskedői, szervizesei és gépkezelői ismerkedhetnek meg az egyes gépkonstrukciókkal, beállításokkal és a kezelési fogásokkal. Nyolc nagy teremben és egy nagy csarnokban folyik a gépek szereléssel egybekötött oktatása, valamennyiben a részegységek kiszerelt állapotban is rendelkezésre állnak. Több kisebb oktatóterem is található Centerben a képzés számára, ahol a vezérlésekkel, a fedélzeti elektronikákkal és a gépek kezelő szerveivel ismerkedhetnek meg a szervizesek és kezelők. Ezekkel különböző működési helyzeteket is lehet demózni. A spellei törzsgyár területén létesült egy új rendkívül modern szerelőcsarnok a BigX magajáró szecskázók összeszerelésére, ahol jelenleg évente 300-320 db szecskázót szerelnek össze, de a gyártási kapacitás évi 600 szecskázóra növelhető. Naponta 2-3 db szecskázó gördül ki ellenőrzés után a csarnokból. Napjainkban hat – különböző teljesítményű modellt (BigX 480,580,600,700,850 és 1100) – gyártanak, a megrendelésektől függően különböző darabszámban. Egy-egy szecskázó a szalagon 12 lépésben 48 óra időráfordítással készül el 10.500 db alkatrész felhasználásával. Az alváznak a gyártó szalagra helyezésével indul a szerelés. Először a hidrosztatikus járószerkezet és üzemanyagellátó rendszer, majd a hidraulikus rendszer különböző elemei kerülnek fel az alvázra. Ezeket követi a motor, a hűtőrendszer, a vezetőfülke és a szecskázó berendezés beszerelése. A szalag végén az elektromos bekötésekre kerül sor és a járókerekek felszerelése történik meg. Mindegyik összeszerelt szecskázót a próbateremben 4 órán keresztül tesztelnek, valamennyi működést és funkciót szimulálnak. Csak hibátlan szecskázó kerülhet ki az üzemből. A törzsgyár szomszédságában épül a Technológiai Centrum, amely 2015-re készül el véglegesen. Ebbe kap majd helyet a gyártás-előkészítés, a központi szerviz és a központi adminisztráció is. 2012-ben adták át az új logisztikai központot, amely naponta 20-30 kamiont fogad azóta.
A törzsgyári technológia
A Krone a gépeihez szükséges alkatrészek és komponensek zömét maga állítja elő. Ehhez jelentős forgácsoló és lemezmegmunkáló részleggel rendelkezik. A forgácsoló üzemben zömében félautomata és automata megmunkáló központok ontják a forgácsolt alkatrészeket. A lemezdarabolók, automata lemezkivágók és élhajlítók készítik el a lemezből készült komponenseket. A hegesztő üzemben zömében robotok és hegesztő készülékek állítják össze a részegységeket. Valamennyi üzemrészben külön minőségellenőrző részleg működik. Az egyes alkatrészeket és komponenseket a merítőkádas rendszerű festőüzemben felületkezelik, festik, majd beégetik. Mintegy 24 lépésben kapják meg a végleges színüket. Évente 20 tonna festéket használnak fel környezetbarát módon. Külön szerelőszalagokon készülnek a rotációs kaszák, a rendkezelők, a hengeres nagybálázók, a szögletes nagybálázók, a silókukorica betakarító adapterek, valamint a rendfelszedő- és szecskaszállító pótkocsik. A szerelés, a vázkeret, az alváz és a futóművek szalagra helyezésével kezdődik, majd fokozatosan öltöztetik fel a gépeket. A kész gépeket a szerelőszalagok végén próbajáratják és az összes funkciót tesztelik. Ezt követően adják ki az üzemből. Az esetlegesen előforduló hibákat a szerelő brigád azonnal javítja.
Gépújdonságok
A Krone zöldtakarmány betakarítógép újdonságainak a bemutatására a német-holland határhoz közeli hollandiai Winterswijk-ben került sor egy második kaszálású, jó hozamú telepített gyeptáblában.
Rotációs kaszaújdonságok
A rotációs kaszaújdonságok között láthatók voltak az EasyCut F 360, 360 M frontfüggesztésű kaszák és azok 360 CV ütőujjas dobbal, valamint a 360 CR gumihengeres szársértőkkel felszerelt változatai, az EasyCut R 280 CR és R 320 CR hátul függesztett oldalt vágó kaszák ütőujjas szársértővel felszerelt változatai, valamint ezen traktorra függesztett kaszákból felépülő hármas kaszacsoportot képező (Butterfly) nagy munkaszélességű (7,46-10,1 m) kaszák. Ez utóbbiakat az EasyCut B 750, B 890 szársértő nélkül, a B 870 CV, a B 870 CR és a B 1000 CR szársértős, illetve a B 870 CV Collect, a B 870 CR Collect és a B 1000 CR Collect rendösszehordó szalagos változatai képviselték. A kaszák új, nagyobb élettartamú, tartósabb lepényhajtóművel, új erősebb és biztonságosabb forgórész csapágyazással, valamint finomabb talajkopírozó és tartónyomást csökkentő függesztéssel készülnek. Újak voltak a szársértő berendezéseik is. A 250 mm átmérőjű polyuretánból készült profilnyomáson hengeres szársértők állandó és fordulatszámon dolgoznak. Az új formájú fémből készült V-ütőujjas szársértők 600 vagy 900 f/min fordulatszámmal üzemeltethetők. Az előzők inkább az üreges szárú pillangósok, míg az utóbbiak a fűfélék szársértésében hatékonyak.
Rendkezelő újdonságok
A Krone rendterítők között két újdonság – a 10 rotoros KW 11.22/10 függesztett, illetve a 14 rotoros KWT 1600 vontatott kivitel – szerepelt a bemutatón. Mindkét gép 1,53 m átmérőjű, 6 darab fix karral és karonként kétágú rugós ujjból álló rotorból épül fel. Erősebb új konstrukciójú, nagyobb élettartamú ujjas (Octo-link) tengelykapcsolót, hosszabb finomabb állítású rugós fogakat kaptak a rendterítők. Teljesen új Swadro rendképző családot mutatott be a Krone. A TS jelű két 14 karú nagy átmérőjű, vezéreltvillás forgórészből felépülő típusok munkaszélessége 6,2-8,2 m között változik, és a síkban eltolt azonos forgásiránnyal dolgozó forgórészekkel jobboldali rendképzést valósítanak meg. Az előbb dolgozó forgórész a hátrább dolgozónak adja át a szálasanyagot, amely egy állítható rendhatároló segítségével rendet képez. Az egyes típusok a növekvő munkaszélességük függvényében 2,96-3,3 vagy 3,6 m átmérőjű forgórészekből épülnek fel. A TC jelű típusok munkaszélessége 6,8 és 8,8 m között változik és szimmetrikusan elhelyezkedő forgórészeikkel a traktor és gép középvonalában középső rendet képeznek. A forgórészek ellenkező irányban forognak. A képzett rend szélessége a forgórészek közötti távolság állításával változtatható. A rendrakóknál új fejlesztés a 3 éves garanciát nyújtó, hosszú élettartamú, központi villakar szabadalmaztatott vezérlőpálya. A finomabb (milliméteres) állítású a rugósfogak magasságának szabályozása, továbbá a szállítási helyzetben felhajtott forgórészek süllyeszthetősége, amely a 4 m megengedhető űrszelvény magasság miatt vált szükségessé. Új fejlesztés a gépeknél, a traktor vezetőfülkéjéből történő digitális távvezérelhetősége, a Swadro TC 680 és 760 gépeknél a képzett rend alatti szálasanyag fellazítására alkalmas középső kisátmérőjű, hidraulikusan hajtott középső plusz rotor is. Újdonság továbbá, hogy a forgókarokon található rugós rendkezelő tagok végei 10 fokkal előre hajlanak, ezáltal szellősebb rendet képeznek és öntisztulóbbak is.
Hengeres nagybálázó újdonságok
Két hengeres nagybálázó család új tagjainak képviselői mutatkoztak be munka közben. A négy – F 155 C Xtreme, V 150 XC Xtreme, a CF 155 XC Xtreme és CV 150 XC Xtreme – új tagot számláló Comprima család tagjai közül a félig, vagy teljes egészében változó kamramérettel dolgozó, nagy teljesítményű, hengeres bálázókat a Comprima CV 150 XC X-treme képviselte, amely 1,2 m széles 1,0 és 1,5 m közötti átmérőjű, egyenletes tömör bálákat készít és be is csomagolja azokat (pl. szenázsnak). Szélesebb 2,15 m széles a rendfelszedője, erősebb NovoGrip rendszerű gumihevederes – léces a bálatömörítője. Nagyobb átmérőjű és fordulatszámú a szeletelős – adagoló csillagrotorja, továbbá erősített kivitelű hajtáslánccal készül. Gyorsabban rakja ki a kész bálákat. A másik bemutatkozó hengeres bálázó az egyszerűbb felépítésű, fix kamrás Fortima család F 1250 MC típusa volt, amellyel 1,2 x 1,25 m méretű bálák készíthetők. EasyFlow Pip-up rendfelszedőjének munkaszélessége 2,05 m, 17 késes szeletelővel rendelkezik és erősített kivitelű rudas-láncos bálatömörítővel szerelték el. A Fortima család tagjai között változó kamramérettel dolgozó típusok is megtalálhatók, amelyekkel 01,0-1,5 m, vagy 1,0-1,8 m átmérőjű hengeres bálák készíthetők.
Szögletes nagybálázó újdonságok
A Krone Big Pack szögletes nagybálázó kínálatában 14 különböző típus található, amelyekkel 80 x 70, 80x90, 120x70, 120x90 illetve 120x130 cm keresztmetszetű 2,4-3,0 m hosszúságú bálák készíthetőek. Közülük két újdonság a Big Pack 870 HDP XC Multibale és a Big Pack 1290 HDP II. XC bálázó, volt látható szenázsnak szánt fű betakarítása közben. Mindkét bálázó nagyobb teljesítményű Active Pick-up rendfelszedővel készül. A Big Pack 870 HDP XC Multibale változtatható teljesítményű előtömörítővel és 25 %-kal nagyobb tömörséget biztosító tömörítő szerkezettel rendelkezik. Hat kisbálát külön köt, amelyekből alakítja ki 80x70x240 cm méretű nagybálát. Öt kötözőfejjel, dupla csomózással ötszörösen köti át az elkészült nagybálát. A Big Pack 1290 HDP II XC új tömörítő szerkezetének 50 %-kal nagyobb az áteresztőképessége és 10 %-kal tömörebb táblák készítésére alkalmas. Teljesítménye eléri a 17 t/h-t és egyedülállóan nyolc kötözőfejjel szerelték fel. Az 54 rollni kötözőzsineget befogadni képes tárolószekrényei hidraulikusan lesüllyeszthetők és billenthetők, amellyel egyetlen konkurens márkánál nem lehet találkozni.
Magajáró szecskázó újdonságok
A hat tagból álló (489-1078 LE közötti motorteljesítményű) Big X szecskázó családból a legújabb fejlesztésű Big X 480-as a család legkisebb teljesítményű és egyben a legfiatalabb tagja mutatkozott be. A szecskázó a Krone konstrukciókat jellemző hat behúzó-előtömörítő hengerrel készül. Kisebb geometriájú, különböző késszámú, cserélhető szecskázódobbal rendelkezik. Háromféle szemroppantó választható hozzá. Új innovatív a hajtásrendszere. Új MTU 6R 1300 típusú SCR/AdBlue katalizátoros, 360 kW/489 LE maximális teljesítményű a meghajtó motorja. (A nagyobb teljesítményű változatok MAN motorral készülnek). 1500 liter gázolajat képes befogadni az üzemanyagtartálya. Vándorláskor 3 m a legnagyobb szélessége. A hátsó hajtott és kormányzott kerekei 50o-ban elkormányozhatók, ezáltal kisebb a szecskázó fordulási helyszükséglete. Magas hasmagasság, kis talajnyomást eredményező gumiabroncsozás és magas vezetési komfort jellemzi a legkisebb teljesítményű Krone magajáró szecskázót is, mint a nagyobbik testvéreit. Teljesen megújultak a Krone szecskázók adapterei. Új nagyobb áteresztő képességű EasyFlow 300S és 380S rendfelszedők állnak rendelkezésre. A sorfüggetlen silókukorica betakarító EasyCollect adapterek pedig megnövelt vágási teljesítménnyel 4,5 és 9,0 m munkaszélesség között a hatféle méretben készülnek a szecskázókhoz.
Új rendfelszedő és szecskaszállító pótkocsik
Teljesen megújult a Krone „ZX” jelű rendfelszedő és a „TX” jelű szecskaszállító pótkocsi családja. A „ZX” rendfelszedő pótkocsik 38/43 és 53 m3-es raktérfogattal készülnek a „GD” változatok hátsó bontó-terítő dobokkal rendelkeznek, és flotációs abroncsozású tandem futóművön gördülnek. 23 vagy 46 db szeletelőkéssel szerelhetők fel és valamennyi szeletelős típushoz beépített tárcsás késélező is tartozik, amellyel a késtartókeret kifordításával 4 perc alatt megélezhetők a kések, akár két szállítási forduló között is. A szeletelős rendfelszedő kocsikkal szilázsnak megfelelő minőségű szálastakarmányok takaríthatók be. A kocsik működése a traktorba elhelyezett fedélzeti monitorról távvezérelhető. A „TX” jelű szecskaszállító pótkocsiknak 46 vagy 56 m3-es kocsiszekrényeik vannak. Tandem, vagy tridem elrendezésű a flotációs abroncsozású a futóművük. A kocsiszekrény padozata elöl lehajló, ezáltal megnőtt annak befogadóképessége. A tridem futómű első kerékpárja közútra érve hidraulikusan kiemelhető és a hátsó két tengely hordozza a terhelést. Ezzel javul a vontatmány manőverező képessége és megspórolható a mellső kerékpár intenzívebb kopása is.
Dr. Hajdú József