Kísérletek bizonyították, hogy bizonyos esetekben sokkal előnyösebb ez a megoldás, ugyanakkor vannak hátrányai is. S vannak gyártók, amelyek valami hibrid megoldáson törik a fejüket, ötvözve a rugalmas kerék és tömörgumi kombinációját.
Az úgynevezett levegőmentes kerekek elsőként kompakt rakodókhoz és más kisebb gépekre
Kényszermegoldástól a high-tech irányzatig
Már az elején külön kell választanunk a tömörgumis és a levegőmentes kerék fogalmát. A tömörgumi valójában egy ránézésre normál abroncs, ugyanúgy szerelhető, cserélhető, mint a fúvott abroncs, de anyaga homogén, és lehet mintázata is.
A levegőmentes kereket régen a kényszer szülte – s most ne az ősi fémkerekes mezőgazdasági, gőzhajtású gépekre gondoljunk vagy a körmös traktorokra –, jellemzően amíg nagyon drága volt a gumiabroncs vagy egyáltalán nem volt, például háborús helyzet miatt, akkor előfordultak kényszer szülte tekercsrugós kerekek is.
Rugózott kerék 1916-ból, még acél tekercsrugókkal
Egyedi legyártása elég körülményes és cseppet sem volt olcsó, de a jármű futási tulajdonságai is erősen korlátozottak voltak.
A tömörgumigyűrűs, acélprofil kerekeket a mai napig alkalmazzák bizonyos munkagépeken (opcióban kérhető) és különleges üzemen belül szállítójárműveken (széria). Ezek csak komplett cserélhetők, ellenben gyári technológiával teljesen felújíthatók.
Az első holdjárók és holdautó speciális acélszövet- vagy acélhuzalváz-kerekeken haladtak, de a mai Mars-járón is hasonló megoltást követtek.
A sérülésmentes, de teljes értékűen használható gumiabroncsok kérdése szintén az 1970-es évek első felében merült fel katonai járműveken és elnöki gépkocsik esetében, teljesen logikusan, hogy egy kézifegyveres támadás után is mozgásképesek maradjanak. A központi abroncsnyomás-szabályozó és töltő csak kisebb sérüléseket képes kompenzálni és korlátozott ideig.
A következő lépés már a pénzszállító furgonok, amelyeknek kívül normál abroncsai, de belül különleges habbal töltött tömörkerekei voltak, amelyhez szintén nagy reményeket fűztek, de mégsem terjedtek el széles körben. Valószínűleg a kis gyártási darabszám és a magas vételár miatt.
Néhány éve a Bridgestone, a Continental, az ausztrál Croc Tyres és a Michelin is megjelent különleges lamellaszerkezetű, de megszokott futófelületű, úgynevezett légmentes kerekeivel. Az első két cég egyelőre csak szakkiállításokon mutatta és mutatja be különleges abroncsait.
A mindennapok valósága
A Michelin 2014-ben mutatta be első ilyen kialakítású kerekét, mondhatni, mivel komplett egységről van szó és nem különálló felnis megoldásról. Igaz, a hivatalos megnevezésben ma gumiabroncs szerepel Michelin X TWEEL SSL elnevezéssel, jelenleg 3-féle kivitelben készül, és már idehaza is kapható! Egyelőre csak a csúszókormányzású kompakt rakodógépekre, kimondottan ipari, illetve agrár- és építőipari alkalmazásokhoz.
Már a hazai kínálatban is elérhető
Az ausztrál Croc Tyres (magyarul Krokodil Abroncsok) kimondottan építőipari munkagépekhez és bányagépekhez gyárt számtalan méretben és teherbírással, de már traktorkerékkel is próbálkoznak. Nemcsak a rugalmas, lamellának nevezhető megoldást alkalmazzák, de a rugalmas szerkezetet is, ami valahol átmenetet képezhet a tömörgumi és a rugalmas, levegő nélküli abroncsok között.
Az abroncs szerkezeti kialakítása
Mint látható, a lamellás, rugalmas szerkezet teherbírása ma még behatárolt, mondhatni a kerekenkénti 1 tonna alatti teherbírás a jellemző, míg más kialakításnál már nehezebb gépekre, járművekre is felkerülhet. Azonban jogosan merül fel a kérdés: mennyire lehet olcsó és környezetbarát a mindennapokban, hiszen itt jellemzően a komplett kereket kellene megvásárolni, nemcsak abroncsot. Ma már ez környezetvédelmi és újrahasznosítási szempontból is kulcskérdés.
Köztes megoldás mezőgazdasági traktorra és nagy teljesítményű munkagépre. Lamellák helyett könnyített és rugalmasabb, de a tömörgumikhoz közelebb álló, külön cserélhető abroncs acélfelnivel
Továbbá: mennyire biztonságosak nagy sebességű haladásnál, kanyarvételnél vagy vészkikerülő manővernél, amikor jelentős oldalirányú erők érik a kerekeket, vagy hogyan befolyásol egy vészfékezést? Igaz, a munkagépes szektorban ez nem igazán döntő tényező, amikor gyakran 25 km/óra vagy alacsonyabb sebességről beszélünk.
Személygépkocsikra, még prototípusszinten
Sajnos van egy további, jogszabályi probléma: ez nem fúvott gumiabroncs, de gumiabroncsnak minősül(het). Jelen KRESZ szerint az ilyen kerekekkel szerelt gépjármű vagy munkagép nem mehetne 20 km/óránál gyorsabban! Tehát ismét a jogalkotás van elmaradva a kor követelményeitől, bár még a mindennapos, nagy teherbírású és sebességű alkalmazhatóság, úgy tűnik, várat magára, vagy megmarad egy szűk felhasználói kör, a többi terv pedig a fiókban marad. Vagy mégsem?!
Kisebb munkagépekre már kaphatók
Források: www.michelin.com; www.crocodiletires.com