A vörös gyártó 7-es számmal kezdődő szériái mindig is hathengeres motorral és olyan tulajdonságokkal voltak ellátva, amelyek révén kiváló univerzális erőgépekké váltak a 150-200 lóerős kategóriában. A "piros hetes mindent visz" itt is igaz: talajmunkára, szállításra, speciális célfeladatok tökéletes elvégzésére lett kifejlesztve az MF 7S, mindezt egyszerre, hatékonyan és a kezelő kényelmét maximálisan szem előtt tartva.
Az MF 7S széria első példányai 2022 őszétől, 2023 elejétől érhetők el típustól függően az MF hazai márkakereskedőinél. A gyártó a nagytestvér MF 8S bevezetésével kezdte meg 2020-ban a szántóföldi erőgépeinek típusfrissítését, amelynek keretein belül az összes 100 és 400 lóerő teljesítmény közti erőgépét lecseréli egy ötéves periódusban. Ennek a modellváltásnak és modernizálásnak a következő lépése az alább bemutatott, hathengeres, MF 7S széria.
A Massey Ferguson 7S széria első példányai 2022 őszétől, 2023 elejétől érhetők el típustól függően az hazai márkakereskedőknél – fotó: Austro Diesel GmbH
Élenjáró hajtáslánc – motor és váltó
A modellcsalád 155 és 210 lóerő teljesítmény között kínál típusokat. Mindegyik traktorban egy 6.6 literes, hathengeres AGCO POWER erőforrás dolgozik a legmodernebb Stage 5 füstgázkezelő rendszerrel. A mai időkben érdemes kiemelni, hogy a motor fogyasztása az egyik legalacsonyabb a piacon, ami jelentős üzemanyag- és energiamegtakarítást eredményez. Az üzemanyagtartály térfogata úgy lett megtervezve, hogy még a legkeményebb munkák során is kibírjon egy napot (305 liter).
A hajtómű a hatékonyság, illetve a lóerők „talajra érésének" egyik kulcsa. A Massey Ferguson esetében nagy előny, hogy a gyártó nem vásárolja a sebességváltóit és a motorjait külső beszállítóktól, hanem az AGCO konszernen belül saját maga gyártja és tervezi őket. Ezért az egymásra való hangolás maximálisan megvalósul, ami hatalmas előny, ha hatékonyan üzemeltethető és erős erőgépet szeretnénk kapni.
Sebességváltóból kétféle érhető el az MF 7S szériában. Az „alapváltó" a továbbfejlesztett és fél-powershift rendszerű Dyna-6 (24/24 fokozattal). Az összes sebességfokozat kézzel, terhelés alatt kapcsolható. Sőt, ha használjuk az AutoDrive váltó automatikát, akkor mind a 24 fokozatot magától kapcsolja a hajtóműterhelés függvényében. A továbbfejlesztés az ECO módot érinti: a traktorok alacsonyabb motorfordulaton érik el maximális haladási sebességüket, mint elődeik.
A csúcsváltó a szériában a Dyna-VT teljesen fokozatmentes hajtómű. Itt két tartományból választhatunk: a szántóföldi 0.03 és 28 km/h között garantál fokozatmentes sebességszabályzást, a közúti pedig 0.03 és 50 km/h között. A maximális kényelem mellett a fokozatmentes váltó másik nagy előnye, hogy mindig a teljesítményhez mért ideális motorfordulatszámon tartja a hajtómű az erőforrást, illetve a munkasebesség tökéletesen beállítható. Ezek növelik a hatékonyságot és csökkentik az üzemeltetési költségeket.
A hátsó hárompont emelőképessége 7.100 és 9.600 kg között változik modelltől függően, a fronthidraulika akár 3.200 kg-ig terhelhető – fotó: Austro Diesel GmbH
Hidraulika, emelőmű – a modern munkaeszközök igényeire szabva
A traktorok hidraulika- és függesztőrendszere a munkagépgyártók által támasztott igények miatt egyre jobban felértékelődik. Az MF 7S-ben alapfelszereltségben 110 liter/perces, zártközpontos hidraulikarendszer érhető el, amit opcionálisan 190 liter/percig tudunk bővíteni. Hátsó elhelyezésű hidraulikaszelepekből 5 pár állhat maximálisan rendelkezésre, míg előre is kérhetünk kihelyezett hidraulikacsatlakozót. Így bármilyen munkáról is legyen szó, garantáltaltan megfelelő számú hidraulikacsatlakozást kapunk.
A hátsó hárompont emelőképessége 7.100 és 9.600 kg között változik modelltől függően, a fronthidraulikára pedig akár 3.200 kg-os eszközt is felvehetünk. A járműössztömeg 12.5-14 tonna lehet, ami garantálja, hogy bármilyen munkaeszközt elbír a traktor. Akár egyszerre előre és hátra is felvehetünk gépeket a műveletszám csökkentés érdekében.
Stabilitás mindenek előtt
A Massey Ferguson traktorai, ahogy látjuk majd a későbbiekben, rengeteg digitális és modern extrát tartalmaznak. Ha azonban az alapokat nézzük, nem felejtenek el „traktornak maradni". A gépek vonóerejét és „talajfogását" nagyban befolyásolja a tengelytáv-tömeg-gumiabroncsozás hármas, és az MF 7S széria ezekben kiváló tulajdonságokkal rendelkezik. A tengelytávja a kategória egyik leghosszabbja (288 cm), ami végett rendkívül stabil a traktor.
Tömegben a gépek menetkész súlya (traktor sajáttömeg + frontsúlyok) 65 és 90 mázsa között változik modelltől függően. A tömeg további növelésére keréksúlyok állnak rendelkezésre, így garantálható, hogy mindig a megfelelő súlyú géppel tudunk dolgozni.
Az egyik alulértékelt jellemzője egy traktornak a megfelelő gumiabroncsozás. Pedig a lóerők talajra érésében nagy szerepe van a gumiabroncsok, illetve a felnik méretének. Az MF 7S széria kétféle hátsó felnizést kínál: 38 collost, illetve 42 collost. Utóbbi extra nemrégiben még csak a nagytraktorok jellemzője volt, azonban most már a 180-200 lóerős kategóriában is elérhető, ami nagyban növeli a stabilitást és a hatékonyságot.
Az MF 7S esetében a kabin helykínálata, illetve modern megjelenése az első, ami szembetűnik – fotó: Austro Diesel GmbH
Fülke – kiemelkedő kényelmű és hatékonyságú munkahely
A traktorgyártók az előző években talán az egyik legnagyobb figyelmet a fülkék, illetve a szoftverek fejlesztésére fordították. Az MF 7S esetében a kabin helykínálata, illetve modern megjelenése az első, ami szembetűnik. A jobb oldali kartámlába vannak építve a legfontosabb kezelőszervek kapcsolói, különlegesség, hogy a beépített gyári rádió vezérlése is innen lehetséges.
A kartámlán alapfelszereltség a Multipad joystick, amely rengeteg hasznos funkciót tartalmaz: fokozatváltások, menetirányváltás, függesztőmű vezérlés, motorfordulat memóriák, de még az 1-es és 2-es hátsó hidraulika szeleppár kezelése is felkerült rá, illetve a gyári automata kormány aktiválása külön gombra. Így a kar használati értéke kimagasló. Amennyiben fronthidraulikával vagy homlokrakodóval választunk gépet, úgy egy kiegészítő joystick is bekerül a fülkébe a még könnyebb kezelés érdekében.
A kartámlán alapfelszereltség a Multipad joystick, amely rengeteg hasznos funkciót tartalmaz – fotó: Austro Diesel GmbH
A pilóta kényelméről az opcionális prémium vezetőülés gondoskodik hossz- és oldalirányú csillapítással, kétfokozatú fűtéssel, levegős deréktámasszal és szellőztetéssel.
A traktorfunkciók, illetve a munkaeszközök kezelése rendkívül egyszerű az ISOBUS kompatibilis Datatronic 5 terminálnak köszönhetően. A legújabb szoftverrel még a telefon felvétele is lehetséges róla.
Precíziós gazdálkodás – teljes körű gyári megoldás
A precíziós gazdálkodás megvalósításához szükséges összes technológia rendelkezésre áll a legprofesszionálisabb szinten. Az alapot jelentő RTK jelszintű automata kormányzást Trimble vagy Novatel antennával oldja meg a gyártó. A szoftveres rész saját gyári fejlesztés, amit a Datatronic 5, illetve a kiegészítő Fieldstar 5 terminálokra írt az MF.
A szakaszvezérlés, illetve a változó mennyiségű anyagkijuttatás is saját fejlesztésű rendszerrel van megoldva a legtökéletesebb munka érdekében. Az adathordozás és továbbítás felhőalapú szolgáltatással lehetséges.
Végezetül, az MF Connect telemetria segít valós időben látni a gép helyzetét, az elfogyasztott üzemanyagot, a megtett utat, és még számos egyéb fontos visszajelzést.
Magyar nyelvű bemutató videó az MF 7S erőgépekről itt:
Az MF 7S erőgépekért érdeklődjön helyi Massey Ferguson márkakereskedőjénél!