Közúton és terepen egyaránt megállják helyüket
Agrárvontató (Agro-Mover)
Ezek a járművek nyerges vontató alapra készülnek, kéttengelyesek, szántani, boronálni, vagy kaszálni, bálázó gépet vontatni egyaránt képesek. Igaz, ehhez egy ballasztplató (4,5 t) és 1,5 tonnás első ellensúly szükséges. Betakarításkor félpótkocsival a gép mellől azonnal a terménytárolóba szállíthatunk, átakasztás nélkül. Télen rönkszállító félpótkocsival erdészeti fuvarokat lehet velük végezni vagy hóekézhetünk a szükséges szerelékkel.
A 4x4-es vonató egyaránt alkalmazható mezőgazdasági és erdészeti célokra. Nem csak nyerges félpótkocsik vagy vonórudas pótkocsik vontatására alkalmas, függesztett talajművelő gépek, bálázók vagy szervestrágya-szórók üzemeltetése sem jelent gondot.
Mercedes-Benz Arocs
A Mercedes-Benz Arocs 2048 AS 4x4-esből épített, Euro 6-os motorral szerelt gépbe nem kell tachográf, nincs kamionstop és nem útdíj-köteles – legalábbis Németországban. Hivatalosan mezőgazdasági vontató, maximális sebessége 60-70 km/óra közúton, a hátsó tengely légrugós felfüggesztésű. „T” kategóriával vezethető, igaz félpótkocsival nem árthat a C+E, némi tapasztalattal, és nem szükséges a köztes dolly sem.
A munkavégzést központi joystick segíti. A közlekedés vagy a munkafolyamatok több kamerával is nyomon követhetők. A kamerák automatikusan bekapcsolnak hátramenetre kapcsoláskor. A képek egy 7 collos LCD képernyőn jelennek meg. Az esti munkát 7, ledes munkalámpa segíti. Szériakivitel a kihajtótengely burkolata, igény szerint feszültségátalakító és maximum 6 vezérlőelemes tömb is kérhető a hidraulika-rendszerhez, kettős működésű egységekkel.
Erőforrásként a 12,8 literes, OM 471-es motor szolgál, 476 lóerővel, percenkénti 1800-as fordulaton. A hidraulika-rendszer összesen 9 csatlakozási ponttal rendelkezik a jármű hátulján, egy különálló terhelésérzékelős szabályozással. A hátsó mechanikus kihajtás maximum 3450 newtonméteres nyomaték leadására képes.
Akár függesztett talajművelő gépeket is vontathat a jármű
A Scharmüller K80 típusú, vonógömbös egységgel maximum 27 tonna vontatható, 3 tonnás (függőleges irányú) vonórúdterheléssel, míg a Jost nyereg terhelése 7,8 tonna lehet. Az állítható magasságú, vonócsapos szerkezettel legfeljebb 24 tonna vontatható függőleges terhelés nélkül, maximális 2 tonnás függőleges vonórúdterhelésnél 21,5 tonna a vontatókapacitás. Továbbá van még egy Jost nyeregszerkezet is. A 7,5 tonna teherbírású első tengelyen az abroncsméret 445/65 R 22,5, a 11,5 tonna teherbírású, 4 légrugós hátsó tengelyen 600/50 R 22,5. Az abroncsokhoz központi nyomásszabályozó is rendelhető. Opcióként Schmidt alaplappal, hóekeszerekkel is felszerelhető.
Iveco Trakker
A legújabb Iveco Trakker AD 400 T 45WT/P típusra épült, 3,8 méteres tengelytávval, alapjaiban ugyanazon koncepcióban. Motorja 450 lóerős, 4 darab, kettős működésű hidraulikakörrel rendelkezik, amelyek központi joystickról működtethetők. A kapcsolószerkezetek különleges csapágyazással készültek, a hátsó, 12 voltos feszültségátalakító és a 7 munkalámpa itt sem hiányozhat
Agrár-teherautó (Agro-Truck)
Magyarul furán hangzik, de bizony a keleti blokkban is volt már ilyen, nagy „ballonos kerekekkel”, IFA W50LA 4x4 néven! A terményszállítás csúcsát a Tatra 815 S /6x6 jelentette, BSS pótkocsival.
Ma 3-4 tengelyes, 6x6 és 8x8 meghajtású MAN, Mercedes-Benz, Iveco és Tatra teherautók egyaránt megtalálhatók, és alkalmazhatók például terményszállító, műtrágyázó, hígtrágyázó feladatra, akár cserélhető felépítménnyel is.
Manapság agro-truck a MAN, a Mercedes-Benz, az Iveco és a Tatra kínálatában kapható.
Az MB Arocs 3353 AK / 6x6 csak egy példa a számtalan lehetőség közül, de elérhető 8x4-es és 8x8-as kivitelben is. A 4,2 méter tengelytávú, elöl 9, hátul 2x10,3 tonna teherbírású tengelyekkel szerelt gép technikai össztömege kb. 27 tonna, vontatmánnyal 40 tonna. A gép elöl 560/60 R 22,5, míg hátul 710/45 R 22,5 méretű szóló abroncsozáson fut.
MB Arocs 3353 AK / 6x6
Maximális sebessége közúton 65 km/óra. Erőforrása OM 417 típusú, Euro 6-os, 12,8 literes, 530 lóerős, 2600 newtonméteres. A PowerShift3 automatizált váltómű lehet 12 vagy 16 fokozatú, 4 hátramenti fokozattal és Voith retarderrel. Az osztómű kétfokozatú.
A műtrágyaszóró, horgos cserefelépítmény jelen esetben 6,7 x 2,3 méteres, a felépítmény működtetése érintőképernyős panelről lehetséges. A precíz munkavégzést manuális, párhuzamos nyomvezetés és GPS alapú, automatikus kormányzási rendszerek segítik.
Fotók forrása: www.media.daimler.com és Paul Nutzfahrzeuge GmbH