Az Európai Unió új állatszállítási szabályozása súlyos aggodalmakat vet fel a baromfiágazatban. A Debreceni Egyetem és a Baromfi Termék Tanács kutatása szerint a szigorított helyigény-előírások nem javítják a csirkék jólétét, sőt, még növelhetik is a szállítás közbeni sérülések arányát – írja a Világgazdaság.

A 2023 decemberében javasolt rendelet célja az állatszállítás körülményeinek javítása volt, de a gyakorlatban komoly problémákra derült fény. A vágócsirke-szállítás során alkalmazott, EFSA által ajánlott 26–34%-os férőhely-növelés nem csökkentette a sérüléseket, sőt, az úti elhullások és a kobzások aránya is nőtt. Az egyik vizsgált vágóhídon például 0,16%-ról 0,31%-ra nőtt az úton elhullott madarak aránya, a kobzás pedig 0,95%-ról 1,47%-ra emelkedett.

A kamionok szállítási kapacitása 22–30%-kal csökkent, miközben a sérülések is gyakoribbá váltak. A kutatók szerint a nagyobb tér megnöveli a csúszás, taposás és szárnycsapkodás kockázatát. Gazdaságilag ez komoly többletterhet jelent: a teljes magyar vágócsirke-ágazatban évente akár 1,95 milliárd forint pluszköltség keletkezhet.


A szállítási költségek is meredeken nőnek: a csirkénkénti költségnövekedés 3,4–4,4 forint, ami 31–40%-os emelkedést jelent. A kevesebb szállítható állat miatt több jármű szükséges, ami újabb beruházásokat és környezeti terhelést okoz. A feldolgozóüzemekben a termelési hatékonyság is csökkent: egyes vágóvonalak kapacitása 21,7%-kal esett vissza.

A kutatás egyértelműen kimutatja: az EFSA javaslatai nem hoznak valódi állatjóléti előrelépést, miközben a gazdasági és környezeti hatások jelentősek. A szakértők a szabályozás újragondolását sürgetik.

Indexkép: Pixabay