A FAO felmérése szerint a C-vitaminban gazdag és erőteljes antioxidáns hatású szamóca világpiaca 2016-ban már meghaladta a 9 millió tonnát. Ebből a gyümölcsből a világ legnagyobb termelője Kína és az USA, Európán belül pedig Spanyolország – írja a hortidaily.com.

A spanyol Córdobai Egyetem (UCO) kutatói – amerikai kollégáikkal együttműködve – a földieper-termesztés hatékonyságának a növelését tűzték ki célul. Ennek során megfigyelték, hogy egyes földieper-genotípusok évente csak egy rövid ciklusban, mások viszont hosszabb szezonban, folyamatosan teremnek, és ezt a tulajdonságot a fajták évről évre magukban hordozzák.

A kutatóknak sikerült azonosítaniuk azt a gént, amely az évenkénti termelési ciklus időtartamának szabályozásáért felelős, pontosabban azt, amely a hosszabb termésciklus öröklődését háttérbe szorítja. Ugyanakkor feltételezik, hogy ennek szabályozásában legalább még egy gén szerepet játszik, amelyet eddig nem tudtak azonosítani.

eper

A C-vitaminban gazdag és erőteljes antioxidáns hatású földieper világpiaca 2016-ban már meghaladta a 9 millió tonnát – fotó: Pixabay

Amint azt Patricia Castro vezető kutató elmagyarázta, ennek segítségével, illetve a DNS pontos szekvenálásával hosszabb vagy évente többszöri termelési ciklusokat lehet elérni, ami végső soron az előállítható termésmennyiség és a termelési hatékonyság növekedéséhez vezet. A felfedezés kiteljesedéséhez azonban még további kísérletekre van szükség.

A kutatások eddigi, lényeges felfedezéseket tartalmazó eredményeit a BMC Plant Biology folyóiratban közölték.