A bioellenőrzések során, legyen szó előre bejelentett főellenőrzésről vagy szúrópróbáról, minden esetben jegyzőkönyv készül. Az általános feljegyzéseken kívül minden aktuálisan feltárt hiányosság is feltüntetésre kerül, mely a nemmegfelelőség mértékétől függően különböző szankciókat von maga után.

A bejelentkezést követő nyitóellenőrzésen az éves feladatok, kötelezettségek átbeszélésén kívül az ellenőrök a szankcionálás rendszerét is ismertetik az új ügyféllel, de ezt természetesen a nemmegfelelőség feltárásakor is újra részletezik. Az ellenőrzésen meghatározott szankciók a tanúsítás során még módosításra kerülhetnek, melyről a tanúsító az ügyfelet azonnal tájékoztatja.

Természetesen az ellenőrzés befejezése nem jelenti azt, hogy innentől már a következő auditig feltett lábbal fellélegezve el lehet térni az előírásoktól és szabványoktól! Szúrópróba-ellenőrzésre bármikor lehet számítani, de alapvetően aki ökológiai gazdálkodásba kezd, ne a szankciók elkerülése miatt akarjon megfelelni a jogszabályoknak.

A tanúsító szervezetek szankciókatalógusa egyazon elv alapján készült. Magyarországon a nemzeti szankciójegyzéket a Nébih készítette el, és az ebben meghatározott esetekben mindkét tanúsító szervezet köteles jelentést tenni.

alma

Aki ökológiai gazdálkodásba kezd, ne a szankciók elkerülése miatt akarjon megfelelni a jogszabályoknak – fotó: Shutterstock

Nézzünk néhány konkrét esetet a növénytermesztési ágazatból, amelyek feltárása esetén a tanúsító szervezet köteles szankciót szabni a gazdálkodónak:

  • hibásan, félrevezetően, hiányosan jelöl, dokumentál
  • nem megfelelő státusz jelölése,
  • tanúsítvány nélküli forgalmazás, tanúsítványon nem szereplő termék átállási vagy ökológiai forgalmazása,
  • valótlan adatok közlése, valós adatok eltitkolása
  • nincs megfelelő hatósági engedélye a tevékenységéhez
  • földhasználatát nem tudja megfelelően igazolni
  • párhuzamos gazdálkodást folytat
  • azonos vagy nehezen megkülönböztethető növényfajták termesztése ökológiai és konvencionális egységben egyszerre – kivételt képeznek az engedélyezett eltérések
  • ellenőrzési rendszerben nem szereplő alvállalkozó alkalmazása az alaptermék szárításához, raktározásához, egyéb feldolgozásához.
  • anyagmérlegben indokolatlan eltérés.
  • GMO használata.
  • rendelettől eltérő termékkel kezelt szaporítóanyag felhasználása
  • rendelettől eltérő hatóanyagú növényvédő szerrel, tápanyag-utánpótló szerrel, talajjavító szerrel történő szennyezés
  • szándékos használatból vagy vétlen elsodródásból eredő is
  • rendeletben szereplő hatóanyagú növényvédő szer, tápanyag-utánpótló szer és talajjavító szer engedélyokirattól eltérő felhasználása vagy magyarországi engedélyokirat nélküli felhasználás
  • a kijuttatott nitrogénmennyiség meghaladja a megengedett határértéket (170 kg/ha/év)
  • a kijuttatott rézmennyiség meghaladja a megengedett határértéket (átlagosan 4 kg/ha/ év)
  • vadongyűjtők esetén a gyűjtési terület kezelése 3 éven belül a rendelettől eltérő hatóanyagú készítménnyel
  • gombatermesztés során a rendelettől történő eltérés
  • a gomba termesztőközege nem felel meg az előírásoknak,
  • rendelettől eltérő hatóanyag alkalmazása,
  • engedélyokirattól eltérő vagy hazai engedélyokirat nélküli felhasználás

A fenti esetek egy része a területek, illetve termékek visszaminősítésével járhat. A szankciók formája és rendszere a két tanúsító szervezetnél eltérő, kérdés esetén forduljanak saját szervezetük kollégáihoz!