Szakértői becslések szerint a repülőgépek és hajók működtetéséhez használható bioüzemanyagok (Biosprit) iránti globális igény 2040-ig a jelenlegi 53 milliárd literről 151 milliárd literre növekszik. Ezért világszerte keresik az ilyen anyagok előállítására alkalmas (szén-dioxidban szegény) növényeket.

A közelmúltban a biomassza-nyersanyagok előállításában pozícióját megerősíteni kívánó Bayer Crop Science cég javaslatára német és amerikai termesztők erre alkalmasnak találták a magvas gomborkát (Camelina sativa) és a mezei tarsókát (Thlaspi arvense).

gomborka tarsóka
Magvas gomborka (Camelina sativa) Mezei tarsóka (Thlaspi arvense)

Forrás: flickr.com

Ezek a növények Közép-Európában korábban is ismertek voltak, de többnyire csak vadon vagy marginális területeken nőttek, és alacsony (28-42% között) olajtartalmukra, illetve alacsony hozamukra való tekintettel főnövényként való termesztésüket nem tartották gazdaságosnak.


Ugyanakkor mindkét faj rövid (120 nap körüli) tenyészidejű, igénytelen a környezeti feltételekre és jó szárazságtűrő, így azok köztesként termesztése kettős hasznot, azaz jó takarónövényt és értékes kiegészítő olajforrást jelenthet.

A Bayer ezen túlmenően a repceolaj biospritként való hasznosításában együttműködést kíván kialakítani a CoverCress Inc. amerikai vállalattal, és 2027-ben a TruFlex hibrid őszi repcefajta bevezetését tervezi.

Forrás: agrarheute.com

Indexkép: pixabay.com