A RÁBA-Steiger traktor a hazai mezőgépgyártás egyik legismertebb és legelismertebb darabja, amely a magyar agrárium fejlődésében kiemelt szerepet játszott. Ez a gép nemcsak a magyar mérnöki innováció és ipari fejlődés példája, hanem egy nemzetközi együttműködés eredménye is, amely megmutatta, hogyan lehet világszínvonalú gépet előállítani hazai gyártásban. A traktor története nemcsak egy gép, hanem egy korszak története is. Az innováció, a nemzetközi együttműködés és a hazai szakértelem kiváló példája, amely hosszú időre meghatározta a magyar mezőgazdaság arculatát.


A 70-es években a magyar mezőgazdaság modernizációra szorult, ezért az évtized elején az állami gazdaságok kezdeményezésével amerikai mintára termelési rendszerek jöttek létre, amelyek kezdetben a tengerentúli, illetve a nyugat-európai gépgyártók termékeit tették elérhetővé a rendszerhez csatlakozó gazdaságok számára. A cél a beszerzett gépekkel a termésátlagok növelése és a termesztéstechnológia korszerűsítése volt. Azonban abban az időben ezekhez a gépekhez csak sok-sok dollár ellenében lehetett hozzájutni, abban pedig nem bővelkedtünk...

Innét jött az ötlet, hogy a nagy teljesítményű traktorokat itthon kellene előállítani. A nagyüzemi termelés gépigénye gyorsan nőtt, a hazai gyártók előtt pedig az a feladat állt, hogy versenyképes, nagy teljesítményű traktorokat állítsanak elő. A RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár, amely akkoriban már jelentős tapasztalattal rendelkezett a nehézgépek gyártásában, ennek érdekében együttműködést kötött az amerikai Steiger vállalattal. A cég addigra kifejlesztette a világ egyik legmodernebb nagy teljesítményű traktorát, ennek a gyártási licencét vette meg a Rába.

A Steiger traktor megszületése egy farmhoz kapcsolódik, a Steiger családi farm két fiatalja, Maurice és Dong ötleteként született meg az 1960-as években, mert elégedetlenek voltak az akkoriban jellemző traktorok 120-150 LE-s teljesítményével. Az újfajta erőgép egyre inkább felkeltette más farmerek érdeklődését is, és az 1970-es évek elején megalapították a fivérek a Steiger Tractor Company-t, amely sorozatban gyártotta a Tiger és Wildcat névre keresztelt 220-240 LE-s traktorokat.

A RÁBA és a Steiger között 1973-ban jött létre szerződés a 245 LE-s (Cougar) traktorok magyarországi gyártására.

A RÁBA-Steiger összkerékhajtású (4 WD), csuklós kormányzású traktor előnye az egyszerűségében és a könnyű kezelhetőségében rejlett. A márkánál ebben az időszakban rendelkezésre állt a licenc alapján gyártott MAN D2156 típusú hathengeres, 10,4 liter hengerűrtartalmú, viszonylag korszerű motor, amelyet RÁBA teherautókba és Ikarus buszokba építettek be. Megvoltak a nagy terhelhetőségű RÁBA tengelyek, így csak a sebességváltót kellett beszerezni, illetve a hajtásláncba kerülő osztóművet legyártani. A sebességváltó az amerikai Dana cégtől érkezett. A traktorokon nélkülözhetetlen hidraulikus rendszert a függesztőművel komponensként lehetett megvásárolni. Az egyszerű felépítésű vezetőfülke legyártása sem okozott nehézséget, amelyre Szentgotthárdon került sor, így viszonylag gyorsan elindulhatott a RÁBA-Steiger 245 típusú traktorok sorozatgyártása. Az első darabot 1974. december 18-án mutatta be a gyár Bábolnán, az IKR-nél a meghívott szakembereknek, amely elismerést váltott ki azok között. Az első darabok is az IKR-hez (Iparszerű Kukoricatermelési Rendszerhez) kerültek.

A RÁBA-Steiger traktorok több szempontból is korszakalkotók voltak. A gépek alváza és hajtáslánca rendkívüli teherbírást tett lehetővé, miközben a traktor könnyen irányítható maradt. A Steiger által biztosított know-how-nak köszönhetően a magyar mérnökök olyan gépet állítottak elő, amely képes volt megbirkózni a nagyüzemi földművelés legnehezebb feladataival is.


Kulcsfontosságú jellemzők:

  • Motor: A Rába saját gyártású, erős és megbízható motorjai.
  • Teljesítmény: 200-300 lóerős modellek.
  • Négykerék-meghajtás: A traktor kiemelkedett az akkori európai gépek közül a terepalkalmasságával.
  • Modularitás: A gépek könnyen karbantarthatók és adaptálhatók voltak különböző feladatokhoz.

A RÁBA-Steiger traktor nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is népszerű volt, különösen a keleti blokk országaiban. Az exporttevékenység fellendítette a RÁBA gyárat. Természetesen, a traktor a hazai gazdálkodók számára is elérhetővé vált, forradalmasítva a nagyüzemi mezőgazdasági munkát.

A 80-as évek végére azonban a magyar gazdaság szerkezeti átalakulása és a rendszerváltást követő piaci változások nehéz helyzetbe hozták a gyártót. A RÁBA-Steiger gyártása fokozatosan leállt, de a gép öröksége máig él a hazai mezőgazdasági emlékezetben. Ez nemcsak jelentős technikai újításainak köszönhető, hanem annak is, hogy a szimbólumává vált annak az időszaknak, amikor a magyar agrárium az ipari fejlődés élvonalában helyezkedett el. A traktorok még ma is megtalálhatók néhány gazdaságban, bizonyítva tartósságukat és megbízhatóságukat.

Indexkép: YouTube

AGROmashEXPO 2025-ben is!

Időpont: 2025. január 22-25.

Helyszín: Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ

Részletek és jegyvásárlás: agromashexpo.hu