India: a mezőgazdasági gépgyártás jövője?
2013-09-11 11:22:51 / Auditker Kft.▪Hirdetés
Már szinte közhely, hogy a nagy világcégek az olcsó munkaerőnek és a komoly fejlesztési lehetőségeknek köszönhetően a távol-keleti országokban gyártanak, még ha nem is teljes gyártás, hanem pusztán az összeszerelés szintjén is. India a gép-, autó-, és haszongépjármű-gyártás területén is komoly fejlődést ért el az elmúlt években.
TRAKTOROK A GANGESZ PARTJÁRÓL
Kínáról már közhely, hogy mindent ott gyártanak a nagy világcégek is, az olcsó munkaerőnek és a komoly fejlesztési lehetőségeknek köszönhetően. Nem az olcsó hamisítványokról van szó, hanem a világszerte ismert minőségi termékekről. Ha nem a teljes gyártás, az összeszerelés zajlik a távol-keleti országban, ahogy például a Casio óragyártó esetében is, melynek prémium, Edifice vonalának jelentős részét Kínában szerelik össze.
Indiáról talán még kevesebbet hallani, hacsak nem telefonközpontok vagy informatikai háttértámogató állomások kapcsán. Legutóbb éppen egy járműipari vonatkozású magyar cég, a navigációs készülékeket értékesítő magyar NNG Kft. vetette meg a lábát a Gangesz partján. A cég várakozása szerint a jövő év végére 70 százalékos piaci részesedést szereznek az ázsiai államban, a komoly célkitűzésnek alapja is van: jelenleg a gyárakban beépített autóipari navigációs készülékek 60 százalékát az NNG szállítja Indiában, és a Renault, a Tata és a Volkswagen gyáraival állnak kapcsolatban. Ebből a példából is látszik, hogy India a gép-, autó-, és haszongépjármű-gyártás területén is komoly fejlődést ért el az elmúlt években.
A nemzetközi cégek mellett helyi autógyárból is közel 20 található.
A fejlődési lehetőségeket, a rendelkezésre álló jó és olcsó munkaerő kínálta potenciált több nagy nemzetközi motorgyártó cég is igyekszik kihasználni. A New Holland éppen egy évvel ezelőtt ünnepelte például, hogy új-delhi üzeméből legördült a 200 ezredik traktor. A cég 170 országban van jelen, főhadiszállása Torinóban, Olaszországban van, üzemei pedig világszerte Európában, az USA-ban, Kanadában, Brazíliában, Kínában, Törökországban, Üzbegisztánban és Indiában találhatók. A társaság a mezőgazdasági és ipari gépek gyártásával foglalkozó CNH-csoport tagja, mely 1999-ben jött létre a New Holland és a Case Corporation egyesüléséből, többségi tulajdonosa a Fiat Industrial S.p.A. A CNH-csoport tagja még a Steyr és a Case is, szintén ismert mezőgazdasági gépmárkák.
A New Holland új traktorai a cég kínai társtulajdonú leánya, a Shanghai New Holland Agricultural Machinery Corporation Ltd. (SNH) indiai üzemében készülnek. A társaság ma a Kína legnagyobb mezőgazdasági gépgyártó vegyesvállalata.
Ha jól körülnézünk, valószínűleg nem is találunk olyan nagy nemzetközi mezőgazdasági gépgyártó céget, melynek ne lenne valamilyen kapcsolata Kínával vagy Indiával. A Landini például 2000-ben átvette a Laverda márkanevet és a betakarítógép-gyárat, majd a McCormick márkanevet és gyáregységeit is. ezt követően, 2003-ban a Fella márkanév és gyáregységeinek teljes átvétele történt meg, 2005-ben pedig a Galligani Csoport átvételére került sor. A haszongépekbe Perkins motorokat szerelnek, ami eredetileg angol gyártmány és már a Caterpillar tulajdona, de a cég nemrég nyitotta meg az új, 400-as sorozat gyártását elkezdő gyáregységét Wuxi-ban (Kína). Ilyen Perkins motor található a Massey Ferguson traktorokban is (a finn Sisu motorai mellett.) A legnagyobb kanadai traktorgyártó cég, az Egyesült Államokban is népszerű Versatille gépeit Cummins motor hajtja. A céget sok száll fűzi Kínához, a távol-keleti ország a cég egyik leggyorsabban növekvő piacává vált, 2012-ben a cég értékesítési eredménye meghaladta a 3 milliárd dollárt. A Cummins a kínai motorgyártás legnagyobb külföldi befektetője, 28 létesítményt működtet Kínában, beleértve azt a 17 gyártási helyszínt, ahol motorokat, turbófeltöltőket, szűrőket, üzemanyag rendszereket, generátorokat és elektromos áramtermelő rendszereket gyártanak. Az értékesítés utáni támogatáshoz a Cummins 12 regionális szervizközpontot hozott létre, ezen felül 34 vevőtámogatási platformot alapított Kínában. De visszatérve az előbb említett finn Sisura: a híres Fendt traktorokban Deutz vagy Sisu motor található, ahogy Sisu motor hajtja a Steyr, Case és a Massey Ferguson bizonyos modelljeit is. A finn cégnek van motorgyártó üzeme Brazíliában és Kínában is.
Kína mellett India is babérokra tör a gépipar, autógyártás és mezőgazdasági haszongépjármű gyártás, ill. alkatrészgyártás terén. Az SDF csoport, amely több cég egyesüléséből jött létre, amikor az olasz Same felvásárolta a német Deutz-Fahrt, a Lamborghinit és a svájci Hürlimannt is nagy lehetőségeket lát az országban. Az egyesülést kövezően a társaság a tőkeösszevonás és a közös fejlesztések révén a piac egyik meghatározó versenyzőjévé vált. Traktorainak egy részében, a kisebb típusokban, a versenyképes ár érdekében, már a Same Deutz-Fahr (SDF) néven, Indiában gyártott motorok találhatók. Viszont a nagyobb modelleket, mint például a legújabb Lamborghini Nitro-t is, még mindig a Kölnben készülő Deutz motorok hajtják.
A sorból a legnagyobb sem maradhat ki: a 85 éves John Deere is kihasználja az India kínálta versenyelőnyöket. Az 1949 óta több mint 5 millió dízelmotort gyártó cégnek Saranban (Franciaország), Waterlooban (USA), Torreonban (Mexikó), Rosarióban (Argentína) és Punéban (India) vannak üzemei.
Az iparág szereplői világosan látják, hogy nem szabad félni a keleti piacoktól, az itt készülő alkatrészektől és motoroktól. A vásárlók egy részében még él a keleti bóvlitól való félelem, a fenti példák azonban jól mutatják, hogy a trend megfordíthatatlan, az iparági szabványok és a minőség-ellenőrzés ugyanolyan rigorózus, mint Európában, vagy a világ más részein. A verseny nagy, a gyártók nem engedhetik meg maguknak a minőségi botlásokat, a válság hatására pedig a vásárlók még inkább megkövetelik a jó áron elérhető magasabb minőséget.