A Mohosz nagyon sok kérdést kap a horgászoktól, a horgászszervezetek és a média képviselőitől a horgászokmányokat érintő 2024. évi változásokkal, az árakkal és lehetőségekkel kapcsolatban. A leggyakrabban ismételt kérdéseket és válaszokat összefoglalták, a legfontosabb tudnivalók az alábbiakban olvashatók.

Mi a Magyar Horgászkártya és mi a szerepe?

A Mohosznak a közfeladatként meghatározott feladatai ellátása érdekében – jogszabályi előírások szerint – többek között a horgászokról és a gondviselőkről, valamint a horgászokmányokról és az állami horgászvizsgáról nyilvántartást kell vezetnie. A nyilvántartásba vételt 2019. január 1-től a horgászszövetségi szakrendszerben (HORINFO) a horgászok részére kiadott egyedi azonosító szám, valamint a Magyar Horgászkártya igazolja. A horgászkártyát a horgászszövetség adja ki, érvényességi ideje egységesen öt év. A horgászkártya megléte – a gyermekhorgász, az egyesületi tagságot nem létesítő külföldi horgász, valamint a turista állami horgászjeggyel horgászó személy kivételével – előfeltétele a további horgászokmányok kiváltásának.


Miért kell kiemelten foglalkoznunk 2024-ben a Magyar Horgászkártyával?

A horgászkártya – mint a korábbi horgászigazolvány helyett bevezetett horgászokmány – 2024-től már állami horgászokmány, ezért is kiemelten fontos a mögötte lévő adatok megújítása, ellenőrzése. A 2018. és 2019. években kiváltott horgászkártyák érvényességi ideje 2024. január 31-én lejár. Ez több mint 460 ezer horgászt érint. Az érintett horgászok a horgászkártya megújításával az adataik ellenőrzését követően megerősítik majd a nyilvántartásba vételüket, és ezt követően a következő öt évben is jogosulttá válhatnak a horgászat jogszerű gyakorlásához szükséges további horgászokmányok (állami horgászjegy, fogási napló és területi jegyek) kiváltására.

Mit jelent a 2024. január 1-jétől bevezetésre kerülő adategyeztetés?

A Mohosz – a jogszabályban rögzített, a horgászok személyi és lakcímadatainak kezeléséhez és azok adatellenőrzésére adott felhatalmazások birtokában – összekapcsolta a HORINFO szakrendszert a Belügyminisztérium által felügyelt központi személyi adat- és lakcímnyilvántartó adatbázissal. Ezen adatkapcsolat segítségével január 1-jétől bevezetik a magyar állampolgárságú horgászok automatizált adategyeztetését, mely a rendszerbe bekerülő „új" horgászok esetében a regisztrációkor, a lejárt horgászkártyával rendelkező horgászok esetében a horgászkártya megújításakor, illetve a 2024. év egészére érvényes horgászkártya esetében az új állami horgászjegy kiváltásakor fog megtörténni.

Fontos megjegyezni, hogy regisztrálni, horgászkártyát megújítani, illetve állami horgászjegyet kiváltani csak az a horgász tud majd, aki az adatai alapján a központi nyilvántartásban szerepel, továbbá ezen adatok a HORINFO szakrendszerben korábban rögzített, illetve most kiegészített adatokkal megegyeznek, és ezen tényt a szakrendszerben is rögzítették.

horgász

A horgászkártya 2024-től már állami horgászokmány – fotó: Pixabay

Hogyan tudja a horgász megújítani a Magyar Horgászkártyáját?

A horgászkártya megújítása történhet közvetlenül a horgász által (online megoldás) vagy segítséggel bármely állami horgászjegyet forgalmazó értékesítési ponton (offline megoldás).

Amennyiben a horgász az online megújítást választja, be kell lépnie a HORINFO szakrendszerben a saját profiljába, ahol a szakrendszer automatikusan megjeleníti a korábban rögzített személyi és lakcímadatait. A horgásznak a megjelenő adatokat össze kell vetnie a személyazonosító igazolványán és a lakcímkártyáján szereplő adatokkal.

A megújítás során automatikusan elindul a központi adatellenőrzés, melynek visszaigazolt eredménye szinte pillanatokon belül láthatóvá válik majd. Amennyiben az ellenőrzés sikeres, a horgász adatai mellett egy zöld színű ikon jelenik meg. Ebben az esetben lehetővé válik, hogy a horgász az otthonában megújítsa a horgászkártyáját az öt évre szóló 2200 forint összegű díj bankkártyával történő kifizetésével.

Ha a horgász korábban berögzített adatai nem egyeznek meg a személyazonosító igazolványán és/vagy lakcímkártyáján szereplő adatokkal, akkor az adatok módosítása érdekében meg kell keresnie a Horgászjegy Kft. ügyfélszolgálatát vagy valamelyik állami horgászjegyet értékesítő pontot. Ugyanez a teendő akkor is, ha az adatok egyezősége ellenére az adatellenőrzés eredménytelen visszaigazolást mutat, ekkor egy piros színű ikon jelenik meg az adatok mellett.

Amennyiben a horgász az offline megújítást, vagyis valamelyik állami horgászjegyet értékesítő ponton történő horgászkártya-megújítási módot választja, akkor a horgász helyett az értékesítési ponton lévő ügyintézők végzik el a HORINFO szakrendszerben a horgászkártya megújítását.

A horgásznak be kell mutatnia a személyazonosító igazolványát és lakcímkártyáját, majd az ügyintézőknek az okmányokon szereplő adatokat össze kell vetniük a horgász korábban berögzített adataival, valamint ki kell tölteniük a születési nevet.

Az ügyintézőknek a korábban berögzített adatok módosítási lehetőségét a korábbiakhoz képest most biztosítják a minél gördülékenyebb horgászkiszolgálás érdekében, azonban valamennyi adatmódosítás a visszakövethetőség érdekében a szakrendszerben logolásra kerül.

Az adatok mentésével az adatellenőrzés ebben az esetben is automatikusan elindul. Az ügyintéző a horgász adatai mellett azonnal látja majd az ellen­őrzés eredményét, sikeres adatellenőrzés esetében a zöld színű ikont, sikertelen esetben a piros színű ikont.

Amennyiben az ellenőrzés eredménye sikeres, a horgásznak az ügyintéző meg tudja újítani a horgászkártyáját, melynek díját (2200 forint) a horgász az értékesítési ponton biztosított fizetési lehetőséggel (készpénz és/vagy bankkártya) tudja kifizetni.

A Mohosz felhívta a figyelmet arra, hogy az előző évek postai csekkes fizetési lehetősége január 1-jétől megszűnik. Ezzel kapcsolatban azt kérik, hogy egyetlen értékesítési pont se adjon ki postai csekket és azt egyetlen horgász se fogadja el.

Az esetleges sikertelen adatellenőrzési eredmény esetén az ügyintézők részére további lehetőséget is biztosítanak a horgászok gördülékeny kiszolgálása érdekében, melynek részleteiről a HORINFO szakrendszerben kiküldött külön rendszerüzenetből lehet tájékozódni.

Milyen formátumban kerül biztosításra a Magyar Horgászkártya 2024. évtől?

A megújított (vagy az új) horgászkártya digitális formában azonnal létrejön és feltöltődik a horgász személyi profiljába. Maga a fizikai kártya is megmarad, melyet a legyártást követően postai úton – a HORINFO szakrendszerben megjelölt címre kézbesítve – juttatnak el a jogos birtokosához. Arra kérik a horgászokat, hogy olyan kézbesítési címet adjanak meg (eltérhet a lakcímtől), amelyen keresztül a kiküldött levelet postaládába történő kézbesítéssel el tudják juttatni. Fontos megemlíteni, hogy nemcsak a jövőre megújuló horgászkártyákat biztosítják digitális formában, hanem valamennyi, még érvényes egyéb horgászkártyát is.

Milyen szolgáltatásokat biztosítanak a Magyar Horgászkártyához kapcsolódóan a horgászoknak?

Minden olyan horgász, aki horgászkártyája mellett érvényes állami horgászjeggyel is rendelkezik, automatikusan a Mohosz által biztosított horgász-balesetbiztosítás résztvevője. Ezen túl minden horgász, aki érvényes horgászkártyával rendelkezik, két szolgáltatónál kedvezményes hang- és mobilinternet-előfizetéseket vehet önállóan a horgászkártya bemutatásával. Továbbá kedvezményes, 1200 forintos éves előfizetési lehetőséget kap a Magyar Horgász magazinra, illetve a Mohosz hamarosan induló webshopjában is kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosítanak számára.

Miért jelenik meg a Mohosz a HORINFO szakrendszer mellett egy önálló horgászapplikációval, és miért ajánlott minden horgásznak annak letöltése?

A Mohosz bevezetésre kerülő horgászapplikációja egy olyan, valamennyi érvényes horgászkártyával rendelkező horgász által térítésmentesen letölthető applikáció, amely térerőtől függetlenül alkalmas a nyilvántartási adatok, az érvényes horgászokmányok és az állami horgászvizsga hiteles igazolására, valamint térerővel rendelkező területen a területi és kiegészítő jegyek vásárlására. A horgászapplikáció letöltésére várhatóan 2024. február 1-től lesz lehetőség. A későbbiekben itt lesz lehetőség az elektronikus turista fogási napló, majd 2025-től az elektronikus fogási napló vezetésére is.

telefon

Az applikáció térerőtől függetlenül alkalmas lesz a nyilvántartási adatok, az érvényes horgászokmányok és az állami horgászvizsga hiteles igazolására, valamint térerővel rendelkező területen a területi és kiegészítő jegyek vásárlására – fotó: Pixabay

Hogyan vásárolhatja meg a horgász a 2024. évi állami horgászjegyét?

A 2024. évi állami horgászjegyét az a horgász tudja megvásárolni, aki teljes horgászévre érvényes horgászkártyával rendelkezik, adatainak ellenőrzése eredményesen megtörtént, illetve az egyesületi tagságra kötelezettek tagsága igazolt – ezen utóbbi folyamatban nincs változás a korábbi évekhez képest. A 2024. évi állami horgászjegyek biztosításában sincs változás, ezek a korábbi évekhez hasonlóan a fogási naplókkal együttesen, papíralapon kerülnek kiadásra. Kivétel a turista állami horgászjegy, amely már évek óta csak elektronikusan váltható. A horgász – a horgászati jogosultsági feltételek teljesítése esetén – bármely értékesítési ponton meg tudja vásárolni állami horgászjegyét.

Mennyivel emelkednek, illetve emelkedhetnek a horgászat költségei?

A Magyar Horgászkártya díja öt év után sem változik. Szintén nem emelkedik az állami horgászjegy díja sem. Változatlan 2024-ben a szövetségi hozzájárulás mértéke is. A tagdíjminimum szintén nem emelkedett.

A Mohosz az állami vizeket hasznosító alhaszonbérlői számára előírta, hogy a területi jegyek (kapcsoltan a tagdíjak) áremelése sem haladhatja meg – ide nem értve a külön OHSZK engedélyt – a 15%-ot.

A méltán népszerű országos jegyek árai ennél jóval kisebb mértékben,10%-nál kevesebbel lesznek drágábbak jövőre, de a gyermekjegyek árai nem emelkednek.