A gasztronómia, ezen belül a 14. Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztivál a vadászat társadalmi hasznosságát mutatja meg – mondta az "Egy a Természettel" Vadászati és Természeti Világkiállítás lebonyolításáért felelős kormánybiztos a fesztivál szombati megnyitóján, a Pákozdi Pagony Vadaspark és Arborétumban.
Kovács Zoltán jelezte, hogy három hét múlva nyílik meg a világkiállítás, de felvezetése már egy hete elkezdődött, és ennek szerves része a fesztivál, amelyen előtérbe kerülnek a vadászattal foglalkozók és a természetben élők hétköznapjai.
A kormánybiztos megemlítette, hogy a gasztronómia a világkiállításon is központi szerepet kap, ezért előzetesen a Bocuse d'Or Akadémián 50 szakácsot képeztek arra, "hogyan kell jól hozzányúlni a vadhúshoz", hiszen az a prémiumételek egyik fő alapanyaga.
Hozzátette: a húsznapos világkiállításon a passzázst a vadgasztronómiának szentelik.
Kovács Zoltán beszélt a fesztivált rendező Vadex Mezőföldi Zrt.-ről is, amely kiemelkedő szereplő a vadhúsforgalmazásban egész Európában. Olyan szakmai munka folyik a szervezetnél, amelynek köszönhetően a vadászaton elejtett vad húsából magas hozzáadott értékű, kiemelkedő minőségű termékek születnek – tette hozzá.
Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a fesztivál egy üzenet, miszerint a magyar vadhús egészséges, biztonságos, széles körben fogyasztható, és helye van a magyar gasztronómiában.
Azt mondta, a minisztérium kiemelt feladatának tekinti a vadhúsfeldolgozás segítését, így például a Vadex a soponyai üzemét több mint 500 millió forintból újította fel, és ezzel Európa egyik legmodernebb üzemét hozta létre.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke kiemelte, a vadétel nemzeti identitásunk részét képezi, mégis alig fogyasztanak a magyarok a mindennapokban vadhúst.
Hozzátette, egy átlagos magyar háziasszony gulyás- és pörköltalapanyagot lát a vadhúsban, pedig az sokoldalúbb felhasználást tesz lehetővé. Ezt szeretnék is megmutatni, ezért a NAK a közelmúltban pályázott mintegy félmilliárd forintnyi közvetlen brüsszeli forrásra a vadhúsfogyasztás népszerűsítése érdekében.
Jenik Péter, a Miniszterelnökség kabinetfőnöke Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes üdvözletét olvasta fel. A miniszterelnök-helyettes azt üzente a jelenlévőknek, hogy az "erdők, mezők jótéteményeivel" felelősen kell gazdálkodni, meg kell őrizni azokat a következő nemzedékek számára, ebben kiemelt szerep jut az erdők őrzőinek, a vadállománnyal felelősen gazdálkodóknak és a jóízű ételeket készítő szakembereknek.
Majoros Gábor, a Vadex vezérigazgatója a társaságról elmondta: évtizedek óta meghatározó tevékenységük a vadhús feldolgozása, az ország egyik legnagyobb lőttvadhús-felvásárlói, -feldolgozói, -exportőrei. Több mint 1500 tonna vadhúst dolgoznak fel évente, szeretnék alapélelmiszerré tenni a vadhúst, elérni, hogy a mindennapi étkezés szerves részei legyenek a termékeik.
"Terítéken a vadhúsok – Ízvadászatra fel!" szlogennel egyhónapos kampányt indított az Agrármarkering Centrum a vadhúsfogyasztás ösztönzésére.
A kampány szombati sajtótájékoztatóján, a Pákozdi Pagonyban rendezett 14. Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztiválon Kovács Zoltán a 2021-es "Egy a Természettel" Vadászati és Természeti Világkiállítás lebonyolításáért felelős kormánybiztos kiemelte, a világkiállítás és az odavezető út kiváló alkalom a vadhús népszerűsítésére. A világkiállításon is támogatják a folyamatot, a hazai vadhús forgalmazók ott lesznek a Hungexpo területén, a gasztropasszázson pedig a legkülönbözőbb formában lehet majd vadhúst fogyasztani, továbbá az OMÉK (Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár) is része lesz a világkiállításnak, fókuszban a vadhússal, annak feldolgozásával és fogyasztásával.
Megjegyezte, hogy egy kilogramm a vadhúsfogyasztás uniós átlaga, miközben a hazai mindössze 35-40 dekagramm, holott sok tízmilliárdos pozitívumot jelenthetne a gazdaságnak, ha ez az adat megduplázódna.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője hangsúlyozta, hogy a hazai erdők tele vannak vaddal, mégis baromfiból több mint 30 kilogrammot fogyaszt évente a magyar, több mint százszorosát a vadhúsénak, és ezen változtatni kell. Fontosnak nevezte, hogy a feldolgozott vadhús vásárlásával azokat a magyar vállalkozásokat is segítik a vásárlók, akik a feldolgozóiparban tevékenykednek.
Megjegyezte, hogy a kampány szeptember 30-ig tart, és ezen időszak alatt tévében, rádióban, nyomtatott és elektronikus újságokban is lesznek sajtómegjelenések, továbbá az OMÉK-on vadhúst fognak kóstoltatni.
Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért felelős államtitkára közölte, hogy évente 10 ezer tonna vadhús termelődik Magyarországon, mégis csekély a hazai vadhúsfogyasztás. Jelezte, a minisztérium kiemelt feladatának tekinti, hogy a vadhús ételek a magyar családok asztalára kerüljenek, hiszen bio élelmiszer, egészséges, biztonságos, fenntartható módon keletkezik, és nem jár olyan környezetterheléssel, mint más hústermékek előállítása.
Majoros Gábor, a VADEX Mezőföldi Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a korábbi évtizedekben a magyar vadhús 85-90 százalékát exportálták, a hazai piac kis mértékben részesült a prémium termékekből. Ezen szeretnének változtatni, ezért olyan termékekre fókuszálnak, amelyek tovább feldolgozottak, enyhe fűszerezésű, félkész és késztermékek, így nem kell nagy szakmai tudás az elkészítésükhöz.
Megemlítette, hogy ezek kiskereskedelmi értékesítése elindult, bevezetésüket az AMC kampánya is segíti.