A koronavírus előtti időszakban az egyik leginkább felkapott étel a pulykahús volt. Ez volt a jellemző a háztartásokban is, de mire a köztudatba sikeresen beépült a pulykahús, addigra a külső körülmények újra a csirke és a sertés felé tolták vissza a fogyasztókat. Most ismét felfelé ívelő időszak következhet a pulyka tenyésztésében és forgalmazásában – írja a novenyvedoszer.hu

pulyka

A pulykahúsból nagyon egészséges ételeket lehet készíteni – fotó: pixabay.com

Újra lendületbe került a pulykatenyésztés

Horváth Lajos, a Magyar Pulykaszövetség elnökének összegzése megerősíti mindezt, elmondása szerint ugyanis idén jobb évet zár az ágazat, mint amilyen a tavalyi volt.

„Az uniós csatlakozásunk idején volt a legnagyobb a pulykahús fogyasztásunk, ugyanis akkor 140 ezer tonna pulykaterméket állítottunk elő, ami mára a felére csökkent. Csak részben felelős ezért a fogyasztási szokások megváltozása. Emelkedtek az energiaköltségek és 2022-ben történelmi aszály sújtotta az agráriumot. A tavalyi év például azért volt mélypont, mert emiatt egész Európában megdrágult a kukorica és a gabona ára és a 2021-es 55-60 ezer forintos terményárak 2022-re 130 ezer forintra emelkedtek. Ha abból indulunk ki, hogy fél évig neveljük a pulykát, akkor az év végére a drasztikus takarmány áremelkedést a pulykahús árának is követnie kell" – fogalmazott a szövetség elnöke.

Tavaly csökkent a gabona ára – visszaesett 65 ezer forintra – amelynek köszönhetően az olcsóbb takarmánnyal újra lendületbe került a pulykatenyésztés.


A pulykahús egyedülálló jellegzetességekkel rendelkezik

Sokan nem tudják, de a pulykahús az alacsony koleszterintartalma és a kevés zsírszázaléka miatt nem csak az összes baromfi között számít egyedülállónak, hanem valamennyi haszonállatfajta körében. Ennek ellenére mégis csak 3-4 kilogrammot fogyasztunk évente ebből a húsból. A szakember szerint a vásárlók nagyon keveset tudnak a pulykáról, pedig valóban egészséges ételeket lehet belőle készíteni. Ha a menükben visszatérhetne, az sokat segíthetne az egészséges táplálkozás népszerűsítésében és a legkisebbek szemléletformálásában.

"A második fél év sokat segített a pulykahús fogyasztásában, de nem csak az amerikai hálaadás napja miatt, hiszen nálunk – a karácsony közeledtével – megnövekszik iránta az érdeklődés. Ilyenkor mindig emelkedik a fogyasztás és idén is ez várható. Az elmúlt egy évben szépen beállt a kereslet és a kínálat, viszont a tavalyi év volt a mélypont a 75 ezer tonnával, amely idén 90 ezer tonnára emelkedett" – ismertette az adatokat Horváth Lajos.

Népszerűsítik a hazai pulykafogyasztást

A hazai piac továbbra is csirke- és sertéstenyésztés központú, ennek ellenére a Talentis Agro Zrt. tavaly az összes telephelyén teljes mértékben felszámolta a tojótyúk tenyésztést, mivel hatalmas kockázatot látott a tojástermelésben. A hazai tojáspiacon két nagy és nyolc közepes szereplő lefedi a termékpályát, így nem alakult ki az a szövetkezeti rendszer, ami Ausztriában sikeressé tette a termelést. Az elmúlt öt év átlagát nézve hazánkban három hónapon keresztül lehet csak bevételt elérni a tojás értékesítésével, míg a többi kilenc hónapban nem.

Makai Szabolcs vezérigazgató szerint emiatt is döntöttek a pulykatenyésztés mellett, hiszen a cégcsoporton belül rendelkezésre áll ehhez a teljes integráció, valamint a jól bejáratott kereskedelmi hálózat.

"A telepeinket sikeresen átállítottuk pulykatenyésztésre, amellyel jelentősen növelni kívánjuk a számukat a következő években. A pulykáról tudni kell, hogy nem meghatározó a hazai piacon, a csirkével – mint a legolcsóbb állati fehérjeforrással – nem veszi fel a versenyt, de a különlegessége az, hogy teljesen más a hússzerkezete, a zsírösszetétele, ezért a külföldi piacokon nagy rá a kereslet – ezért szavaztunk a fejlesztésre, de bízunk abban, hogy a korábbi sikeres kampányoknak köszönhetően idehaza is növekszik majd a pulykahús iránt az érdeklődés" – összegezte a vezérigazgató.

Az utóbbi években több sikeres kezdeményezés is történt a hazai pulykafogyasztás népszerűsítésére, de a világjárvány és az energiaválság miatt sokan sokkal inkább pénzügyi szempontok alapján döntöttek ismét a vásárlása mellett.

Folyamatos a kapacitásbővítés és a fejlesztés

Az idehaza nevelt pulykára nagyrészt továbbra is a külföldi piac tart igényt, de a nagy versenytársakkal szemben úgy tűnik érdemes emelni a tétet –főként fejlesztésekkel –, mert a felmérések szerint van lehetőség feljebb lépni a ranglétrán.

A Gallicoop Zrt. neve ugyanis nem csak idehaza, hanem külföldön is meghatározó a pulykafeldolgozó üzletágban: az árbevételük hetven százaléka exportból tevődik össze. A jelenlegi három millió körüli éves megtermelt mennyiség a versenytársakhoz képest – lengyelek, németeket, franciák – kevésnek számít, ugyanis az említett országok 6-7 millió pulykát dolgoznak fel. A tulajdonosi kör egy új stratégiai tervet fogadott el, amiben a 3,2 millió, éves szintű feldolgozást –  folyamatban lévő kapacitásbővítéssel és felújításokkal – 4 millióra szeretnék növelni.

Ruck János vezérigazgató nemrégiben arról beszélt, hogy a következő kitűzött cél a 4,7 millió darabszám lenne, 2028-ban pedig egy műszakban 5-6 milliót dolgoznának fel és amennyiben a piaci lehetőségek úgy alakulnak, akkor 2 műszakban képesek lesznek 8-10 millió pulykából készült terméket is külföldre szállítani. A jelenlegi üzem részbeni automatizálása után a tulajdonosi kör egy teljesen új üzemnek a megépítését is tervezi.