Utánajártunk miért használhatták némelyek az adBlue-t és valóban megéri-e ezzel kísérletezni.

Mi az az adBlue?

Az adBlue egy olyan készítmény, melyet az SCR rendszerrel ellátott haszongépjárművek és autóbuszok károsanyag-komponens kibocsátásának csökkentésére használnak. Ezt a nagytisztaságú, 32,5 % karbamidot és 67,5 % ioncserélt vizet tartalmazó folyadékot a kipufogógázba fecskendezik, mely egy speciális katalizátorba lép be. Ahol magashőmérsékleten (kb. 250°C) ammónia szabadul fel, ami a kipufogógáz mérgező nitrogén-oxidjával reakcióba lép. A kémiai reakció végén a két vegyületből nitrogén és víz keletkezik.

Miért merülhetett fel ez az ötlet?

A karbamidot nitrogénműtrágyák előállítására használják. Kijuttatása szilárdan és vízben oldva is lehetséges. Lombtrágyaként történő kijuttatásakor a növényzet képes felvenni a nitrogént a levélen keresztül. Ennek tudatában próbálhatta ki több termelő, a pár évvel ezelőtt még a lombtrágyáknál kedvezőbb áron megvásárolható adBlue-t.

Miért nem éri meg adBlue-t használni lombtrágya helyett?

Először is az adBlue nitrogén tartalma 10-20%-al kevesebb, mint egy átlagos műtrágyának. Így ha kiszámoljuk, hogy egy olcsóbb lombtrágyával mennyi tápanyagot juttathatunk ki azonos hektárköltségen, rájövünk, hogy nem is éri meg nem a kifejezetten erre a célra szánt készítményt megvásárolni.

adblue

Mi értelme adBlue-val lombtrágyázni? – Fotó: Shutterstock

Emellett fontos kiemelnünk, hogy több nitrogénalapú lombtrágya tartalmaz egyéb makro- és mikroelemeket is, melyek szintén fontosak a növények fejlődéséhez. Nincs rá kialakított kijuttatási technológia. Illetve azt sem tudjuk, hogy ha más műtrágyákkal keverjük milyen hatást érünk el. Így, honnan tudhatnánk mennyi a szükséges belőle vagy éppen mennyi a túl sok...? Tapasztalat hiányában könnyen túldozírozhatjuk, melynek következtében növényeink megperzselődhetnek. Az emiatt elszenvedett kár pedig sokkal nagyobb lesz, mint amennyit a lombtrágya megvásárlásán spórolhattunk.