Mindez azzal fenyeget, hogy világszerte még tovább emelkednek az élelmiszerárak, továbbá a pénzszűkében lévő ukrán gazdáknak nehézséget fog okozni a vetés, így jövőre is óriási gondok lehetnek az ukrán termeléssel - írja a mandiner.hu

Veszélyes vizeken

A hónap elején jelentős félelmet keltett Vlagyimir Putyin elnök azzal a kijelentésével, hogy Oroszország lezárhatja a szállítások szempontjából kulcsfontosságú tengeri folyosót. Kijevet azzal vádolta, hogy az Európai Unióba és Törökországba irányuló exportra használja a szállítási lehetőséget és nem az élelmiszerre leginkább rászoruló szegény országokba, különösen Afrikába juttatja el a gabonát.

Még, ha meg is marad a megállapodás, a gabonaszállítás nem egyszerű: veszélyes terület az erősen elaknásított Fekete-tenger és gondot okoz a nagy hajók hiánya. Ezen kívül egy jelentős kikötő elzárása miatt a szállított mennyiség Ukrajna azon céljától jóval elmarad, miszerint októberig legalább 6 millió tonnára duplázza meg a mezőgazdasági exportot.

gabona

Ukrajna azon céljától jóval elmarad, miszerint októberig legalább 6 millió tonnára duplázza meg a mezőgazdasági exportot – fotó: canva.com

A tengeri folyosót júliusban nyitották meg az ENSZ és Törökország segítségével

Az első hajó augusztus 1-jei indulása óta az üzletet felügyelő isztambuli Közös Koordinációs Központ (JCC) legfrissebb adatai szerint eddig mintegy 2 millió tonna gabonát - főként kukoricát - exportáltak.

A Reuters nyilatkozó belga központú CMB hajózási csoport vezérigazgatója azt mondta, hogy az ukrán kikötőkbe egyelőre nem küldik a,hajóikat, mert azt nem tartják biztonságosnak: a helyzet ingatag, veszélyes a tengerészek életére, ahogy az is reális veszély, hogy a hajóik a kikötőben rekednek.


Ha nem tudnak eladni, nem tudnak majd vetni

A Reuters kiszámolta, hogy az export jelenlegi üteme mellett a paktumban szereplő három kikötőn keresztül (Ogyessza, Csornomorszk és Pivdennyi), és a vasúti export segítségével a tavalyi termésből megmaradt gabonát körülbelül hat hónap alatt lehetne elszállítani.

Addigra viszont az idei termésből újabb gabonahegy fog felhalmozódni, beleértve ebbe 20 millió tonna búzát és a 30 millió tonnára becsült várható ukrán kukoricatermést. A helyzetet bonyolítja, hogy mivel a gazdák nem tudnak eladni, nem lesz pénzük az őszi munkák elvégzésére, így az ukrán agrárszakemberek szerint az őszi búza vetésterülete a tavalyitól akár a harmadával is elmaradhat.

Mindez jelentősen meghosszabbíthatja azt a globális élelmiszerválságot, amelyet az ENSZ kezdeményezése enyhíteni akart. Az élelmiszerárak a megállapodást követően ugyan csökkentek, de az ukrán búza még mindig nem jutott el a szokásos mennyiségben a hagyományos afrikai vásárlókhoz.

hajó

A hajózási társaságok még mindig aggódnak – fotó: canva.com

Az ukrán gazdáknak fizetett árak nem elég magasak

Az ENSZ adatai szerint Szomália, a megállapodás keretében eddig közvetlenül csak egy 28 500 tonnás búzaszállítmányt kapott. Az ENSZ hétfői közlése szerint az ország az éhínség felé tart az évek óta tartó szárazság miatt, amelyet tovább súlyosbít a globális élelmiszerárak ugrásszerű növekedése.

A Reuters által megkérdezett mezőgazdasági vállalat igazgatója arról számot be, hogy a megnyílt tengeri folyosó „nem változtat a játékon", mert a gabonáért az ukrán gazdáknak fizetett árak nem elég magasak ahhoz, hogy a tömeges export azonnal életképessé váljon.

Ennek eredményeképpen a cége a búza vetésterületét csökkenti, nem vet sem árpát, sem rozst. Amennyiben a helyzet nem változik, úgy  a megtermelt kukoricamennyiség drámai csökkenésére is számíthatunk – tette hozzá.

20 ezer tonnás hajókkal szállítanak

Mikola Szolszkij, Ukrajna mezőgazdasági minisztere, nemrég azt nyilatkozta, hogy a mezőgazdasági export októberben a júliusi mennyiség duplájára 6-6,5 millió tonnára emelkedhet.

Ukrajna a háború előtt havonta 5-6 millió tonna gabonát szállított ki a kikötőiből a project44 logisztikai platform elemzése szerint. Ezért Ukrajnának, a korábbi szállítási szintek eléréséhez és ahhoz, hogy behozza a lemaradást hatalmas szállítási kapacitásra lenne szüksége, amit naponta négy 50 000 tonnás hajóval tudna kivitelezni. De az induló hajók többsége sokkal kisebb - a Shipfix tengeri és áruforgalmi adatplatform adatai szerint körülbelül 20 000 tonna a rakományok átlagos mérete.

A megállapodás keretében eddig megtett sikeres utak lendületet adhatnak a szállítmányok felgyorsítására a Shipfix munkatársa szerint, de a jelenlegi rakományméretek mellett körülbelül ezer útra lenne szükség a lemaradás felszámolásához.

Azokat a több mint 60 000 tonna gabonát szállító, úgynevezett panamax hajókat, amelyek a fekete-tengeri útvonalakon közlekedtek volna, más régiókba irányították át, többek között Észak- és Dél-Amerikába. Hetekbe telne visszahozni őket a hajózási iparági források szerint, mivel már javában tart a gabonaexport szezonja, és a brazíliai nagy termés sok hajót leköt.

gabonasiló

A gabonasilók sincsenek biztonságban – fotó: canva.com (illusztráció)

Tűz alatt van Mikolajev, az ország második legnagyobb gabona kikötője

Ukrajnát az is akadályozza az export visszaállításában, hogy a gabonaegyezmény kizárja Mikolajevet, amely a 2021-es szállítási adatok szerint az ország második legnagyobb gabona kikötője volt. Ráadásul a mikolajivi gabonasilókat augusztus 31-én orosz ágyútalálat érte, ez pedig még jobban felerősíti a veszélyeket.

Bár egyes tengeri biztosítók  fedezetet nyújtanak az ukrán gabonaszállítmányokra, a hajózási társaságok még mindig aggódnak. Úgy vélik, hogy az csak az egyik oldala a biztonságnak, hogy biztosítva vannak egy katasztrófa ellen, de a másik oldalon a legénységük és a hajók kerülhetnek veszélybe.

Más logisztikai kérdések is felmerülnek a konvojok és a rakodási idők szempontjából. Még ha a tavalyi termést sikerülne is elszállítani, utána még több hétig eltart majd a kikötői silók megtisztítása és az idei termés érkezésére való felkészítése.