Harminc éve még a kihalás fenyegette, ma Ázsia egyik legnagyobb prémium húsforgalmazója vette kínálatába, New Yorktól Szingapúrig a világ legjobb éttermeinek étlapján szerepel. Ki hinné, hogy az egykor minden hazai parasztudvarban megtalálható mangalica ma exkluzív élelmiszernek számít a világ minden táján?
E különleges ízvilágú húsféle belföldi fogyasztásának ösztönzésére 2023. február 6 és 21. között kéthetes kampányt indít az az Agrármarketing Centrum (AMC), az Agrárminisztérium (AM) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete (MOE). A mangalica – bár minősége miatt magasabb árkategóriás terméknek számít –, egyáltalán nem luxusélelmiszer, az egészségtudatos étrendbe is beilleszthető, érdemes rendszeresen fogyasztani.
Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára a mangalicakampány beharangozó sajtótájékoztatóján – fotó: Agrármarketing Centrum
A sertéságazat versenyképes működése kulcskérdés
"A világpiaci változások és az elmúlt évek válságos időszaka nehéz helyzetbe hozta a sertéságazatot is" – mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára a mangalicakampány beharangozó sajtótájékoztatóján.
Hozzátette: a takarmány és energiaárak 2021 óta tartó emelkedése, valamint az Ukrajna elleni orosz háború gazdasági következményei és a tavalyi rendkívüli aszály miatt a sertéságazat versenyképes működése kulcskérdés, ezért a kormány minden eszközzel segíti a termékpálya hatékony működését, fejlesztését. A drasztikus takarmány- és energiaár emelkedés miatt 2022-ben a kocatartó vállalkozások számára egy új támogatási program keretében kocánként 20.000 forint egyszeri támogatást fizethettek ki.
"2023-ban is elérhető a sertéstartók számára a Krízisbiztosítási Rendszer, amely egyéb termelési kockázatokból (állat-, és növénybetegségek, piaci árak csökkenése, piacvesztés, árfolyamváltozások, termelés során felmerülő költségek növekedése stb.) adódó jövedelemcsökkenés részbeni kompenzálására is alkalmas" – tette hozzá Tarpataki Tamás.
Fontos lenne, hogy a hazai fine dining éttermek is nagyobb arányban tűzzék étlapra a mangalicát – fotó: Agrármarketing Centrum
Mangalicából évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön
A szakemberek szerint, ha egy vasárnapi ebéd hozzávalóin gondolkodunk, még mindig előbb vásárolunk „hagyományos” sertéshúst, mint mangalicát. A belföldi fogyasztás ugyanakkor növekvő tendenciát mutat. Mangalicából évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön (ennek nagyjából egyharmada az éttermi felhasználásra szánt nemes húsrészt, illetve az áruházi értékesítés, körülbelül kétharmada pedig a családi gazdaságok általi közvetlen értékesítés).
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke felszólalásában elmondta: az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a hazai fine dining éttermek is nagyobb arányban tűzzék étlapra a mangalicát és a legdrágább külföldi éttermek után a hazai vendéglátók is bátran „használják” ezt a prémium alapanyagot.
A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, hiszen a mangalicahús forgalma még mindig exportfókuszú, jelenleg 60-40%-os a megoszlás az export javára. A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország, de fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több európia ország, például Németország, Franciaország, Anglia.
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke – fotó: Agrármarketing Centrum
Fogyasztásösztönző médiakampány indul
Az ágazat szereplőinek támogatásán felül az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum megvalósításában minden évben marketing kampányokat is szervez. Ennek része immár négy éve, 2019 óta a mangalicahús fogyasztásösztönző kampány is.
"A most induló fogyasztásösztönző médiakampány több csatornán lesz elérhető, PR cikkekkel, online és rádióhirdetésekkel, kóstoltatással és egy nyereményjátékkal, amelynek impozáns fődíja remélhetőleg sokak érdeklődését felkelti majd"- vázolta a promóciós időszak részleteit Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese.
"A jatek.amc.hu webcímen az érdeklődőknek tíz kvízkérdésre kell válaszolniuk 2023. február 13-19. között, a helyesen válaszolók között pedig egy mangalicatermékekkel teletöltött hűtőszekrényt sorsolunk ki. Ezen kívül több rádiócsatornán reklámspotokkal is népszerűsítjük a mangalicát"– folytatta.
"A kampány legfőbb célja, hogy ráirányítsuk a figyelmet erre a különleges élelmiszerre: egy vasárnapi ebéd, vagy egy ünnepi lakoma kitűnő alapanyaga lehet, minőségében, textúrájában és beltartalmi értékeiben is többet tud nyújtani, mint a hagyományos sertés. Nem tagadjuk, ez az árából is látszik, prémium élelmiszer, de olyan magasfokú gasztronómiai élményt nyújt, amely miatt érdemes gyakrabban beiktatni az étrendünkbe a mangalicát" – emelte ki Giczi Gergely.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese – fotó: Agrármarketing Centrum
Érdekesség, hogy a mangalicahús nemzetközi karrierjének egyik legfrissebb mérföldköve, hogy a világ egyik legdrágább, prémium hústermékeket forgalmazó hentesüzlete, a szingapúri Huber’s butchery is újra felvette kínálatába a magyar mangalicát.
A kampányról bővebb információ a mangalica.amc.hu weboldalon érhető el. A nyereményjáték kvízkérdéseit 2023. február 13-tól tölthetik ki a jatek.amc.hu webcímen.
Bővebb információ az Agrármarketing Centrum honlapján: