A CLAAS ARION 400 traktorcsalád előző szériája sikeres pályát futott be Magyarországon. Nagy darabszámban értékesített típusok jó tulajdonságai megmaradtak az új modellben is. Ilyen például a kategóriájában nagy önsúly, tágas vezetőfülke, kuplung nélküli kapcsolást lehetővé tevő 16/16-os HEXASHIFT hajtómű, nagy emelőerő a hátsó függesztésen, alacsony üzemben tartási költségek, fordulékonyság. Bővült a család, 10 lóerőnként, 90-től 140 lóerőig kínálunk traktort üzemanyagtakarékos FPT-erőforrással.

Sok opció vált elérhetővé, például fülke-, illetve elsőhíd-rugózás, széles abroncsválaszték, 110 l/perc LS-rendszerű hidraulika, elektrohidraulikus kihelyezett körök, dinamikus kormányzás, SMART STOP rendszer, táblavégi fordulóautomatika, nagyméretű színes CIS-kijelző, panoráma fülke. Emellett az új sorozat a CLAAS-tól már megszokott módon egyszerűen karban tartható, a hűtők harmonikaszerűen tágra nyílnak, s így egyszerű őket tisztítani, a nívópáca motorháztető nyitása nélkül elérhető, a zsírzópontok könnyen hozzáférhetők.

Claas

Levegőszűrő és kihajtható hűtő

Persze nem az számít, mit olvashatunk a katalógusokban. Sokkal nagyobb jelentősége van annak, a gyakorlatban mit tapasztal az ember, amikor beszáll egy traktorba, hogy aztán egy kemény munkanapot „lehúzzon” a kabinban. Vigyázat, gyakorlati vélemények következnek a CLAAS ARION 440 traktorról!

Claas

Új PANORAMIC fülke

Hatoszlopos kabinba ültünk be, melynek mindkét oldalablaka nyitható. Ebben a sorozatban négy kabinváltozat létezik, a normáltól az alacsonykabinos kivitelig. Mi most egy PANORAMIC fülkét teszteltünk, a legalacsonyabb, 2,83 méteres változatot. A beszállás balról, az 1,23 méter magas fellépőről nagyon kényelmes, a jobb oldali beszállás szintén megfelelő. Az ajtók könnyen és jól csukódnak. A szélvédő finoman megy át az üvegtetőbe, páratlan térérzetet biztosítva. Viszonylag kicsi, de nem kényelmetlen a pótülés. A lehajtható ülés alatt egy hűtőrekesz bújik meg. Hátul, a befelé rendezett C-oszlopok és a lekerekített sárhányók gondoskodnak a jó kilátásról; csak hátra-lefelé zavaró kicsit a kereszttartó. Nagyon jó lenne egy ablaktörlő a panorámatetőhöz, és szerintünk elöl is éppen csak megfelelő az ablaktörlő által lefedett felület. A 153x157 centiméterével (magasság x szélesség) a felület éppen elég. A belső borítás kellően masszív, ellenálló.

Az oldalsó konzolok rendezettek, a legtöbb kezelőegység egyértelműen beazonosítható. A kartámaszokon a finommozgású elektrohidraulikus ELECTROPILOT menetkar hasznos kiegészítő funkciókat kínál: hátsó függesztés, hüvelykujjal kapcsolható hajtómű-fokozatok, táblavégi forduló aktiválása, a fordulatszám-állítás, megállítás, F-gombok (3, 4, 5), hidraulikus tehermentesítés gombnyomásra. Az F-gombokat a színes CIS+-terminálon lehet beprogramozni: Isobus- és homlokrakodó-funkciók, hidraulikus szelepek (a menetkaron sajnos időzítő funkció nélkül, ezt a szántásnál azért hiányoltuk), hektárszámláló, táblavégi fordulómenedzsment. Az előbb felsorolt menedzsment-funkciókon kívül további funkciók felprogramozása lehetséges: mi például az összkerék-hajtás, differenciálzár, stb. funkciókat igényeltük. A fordulófokozat kapcsolása a menetkaron idén ősz óta lehetséges.

Az index feletti forgókapcsolóval a nagy kijelzőn lehet navigálni (ez nem érintőképernyő). Itt tudjuk beállítani a hajtómű és hidraulikafunkciókat, a hektárszámlálót, az F-gombokat és a fordulóvégi menedzsment.

Motor

Az ARION motorja FTP-motor. Motorfordulatszám-memória található a multifunkciós menetkaron, programozása a gomb lenyomásával és lenyomva tartásával történik. Ez az érték a motor leállítása után is a memóriában marad.A motorhoz nincs boost, és a TLT-tengelyhez maximum 83 kW-ot szállít (113 LE). A 231 g/kWh fajlagos fogyasztással az FTP-motor elég takarékos. Az AdBlue-felhasználás átlagos értékek között mozog. Az üzemanyag és az AdBlue fajlagos fogyasztása 22 cent/kWh, ez az érték az átlagnál alacsonyabb. A hat méréspont átlagában (a részterhelést is figyelembe véve) is elmondhatjuk, hogy a motor nagyon takarékos.

Hajtómű

Az ARION HEXASHIFT-váltójával szerelt: négy automata csoport (A-D) és hat power fokozat (24/24) áll rendelkezésre. A gépkezelő mindent egyetlen ujjmozdulattal kapcsolhat. Csoportváltásnál az erőfolyam egy pillanatra megszakad. Gombnyomásra válthat a gépkezelő szántóföldi módra (csak a power fokozatokat kapcsolja kis mozdulattal) vagy szállítási módra (csoportkapcsolás is lehetséges). Gombnyomásra automata funkcióba kapcsolható a gép, ekkor az összes fokozatot lehet kapcsoltatni. Az automatikus váltás határértékeit a kijelzőn állíthatjuk be (teljesen automatikus módozat, manuális módozat 1200 és 2000 fordulat/perc fordulatszámok között és TLT-módozat). Ezen kívül – kicsit körülményesen ugyan – az induló sebességfokozatot is beállíthatjuk, ami minden indításkor kapcsol.

1800/ perc fordulatszámon több fokozat választható 4 és 12 km/h sebesség között, az átfedés a B és C csoportok között rendben van. A fordulófokozat nekünk nagyon tetszett. A kapcsolás „keménységét” nem lehet változtatni, leginkább akkor, amikor terhelés nélkül kapcsoltunk, az egy kicsit zökkenős volt. Ezt a CLAAS-szerviz állításuk szerint kezelni tudja. Az őszi fejlesztés óta elérhető már a tempomat és a SmartStop funkció is (a fékpedál lenyomásával és nyomva tartásával szétkapcsol).

Hidraulika

A hátsó hidraulika hardwere jó, mindkét függesztőkampó közvetlenül állítható. Tároló található négy kapcsolószemnek (III. kategória), de nincs hely 3. pont kapcsolószemének tárolására. Mindkét oldalon van külső kezelési lehetőség. Az átlagosan 4,9 tonnás emelőereje 430 kilogrammal kevesebb az átlagnál 68 centinél.

Claas

Kapcsolószemek tartója a sárvédőn

A szépen kialakított függesztés kezelőegysége egy kicsit túl mélyen helyezkedik el a kartámasz mögött. A függesztés aktiválásához meg kell nyomni az emelés/süllyesztés gombokat. A felső pozícióhoz van egy zárgomb – mi úgy véljük, egy, minden pozícióra vonatkozó központi zárgomb a záráshoz/nyitáshoz jobb lenne. A függesztés funkcióinak szabályozói a B-oszlopon vannak. Itt találhatjuk a tartozékok és kiegészítők irányítógombjait is. Szintén nagyon jók az elektronikus vezérlőeszközök gombjai a joystick-on.

A tesztet három kettős működésű elektronikus kihelyezett körrel és egyszerű csatlakozókkal végeztük. A keresztkapcsoló szuper – mint egy kotrógépnél! Azért a homlokrakodóról a hátsó függesztésre való átkapcsolást nehézkesnek találtuk. Hüvelykujjal átpöccinthető kapcsoló irányítja a harmadik szelepet (kicsit messze van a gépkezelőtől, de a programozható keresztkapcsolóval is megoldható). Minden beállítást meg lehet nézni az áttekinthető displayen (áteresztés külön, időzítő együtt). A 106 liter/perces teljesítménnyel a hidraulikaszivattyú közel 20 literrel kevesebbet szállított, mint az átlag. A maximálisan megengedett töltési magassággal 49 litert tudunk a hajtából átvenni (normális esetben ez 25 liter).

Claas

Háromféle hidraulikarendszer

TLT

A tesztben 540/1000/1000E fordulatszámokat próbáltuk, váltani a B-oszlopon levő gombokkal lehet. Jó a főkapcsoló a konzolon. Csak a műszerfal kijelzője mutatja az aktuális TLT-fordulatszámot, a CIS+ nem. Az automatika ki- és bekapcsolása könnyen beállítható: a hátsó emelőszerkezetet a kívánt magasságba kell emelni, majd az automatikát legalább két másodpercig kell nyomni. A kezelés két oldalt, kívül is történhet (nyomni és nyomva tartani).

Arion

ARION 400 munka közben

Meghajtás

A kormányoszlop kényelmesen beállítható, erős rugó mozdítja el pedálnyomásra. Körülbelül 31/3 fordulat jobbról balra. Közúti közlekedésnél néha a kormányzást enyhén lötyögősnek éreztük. A 11,15 méteres fordulási sugár szerintünk elég nagy.

A 2017-es Agrtitechnica kiállításra a 400-hoz „GPSready” azaz robotkormányzásra előkészített kialakítást ígértek. A mi ARION-unk minden esetre a dinamikus kormányzás funkcióval volt ellátva: a displayen három mód közül lehet választani: 1 manuális négy kormányáttéttel, 2. sebességfüggő és 3. progresszív kormányzás. Ez utóbbi mód nekünk különösen tetszett, minél nagyobb kormánymozdulatot teszünk, annál gyorsabban avatkozik közbe a kormányzás. Ezzel főleg a szántóföldön lehet nagyon egyenesen haladni, és a szántóföld szélén gyorsan fordulni.

Az összkerék-meghajtás kapcsolóját röviden megnyomva az automatikus funkciót aktiváljuk (ki/be 20 km/óránál), két másodpercnél hosszabban nyomva állandóra kapcsoljuk be. A differenciálzár kapcsolóját röviden nyomva bekapcsoljuk az automatikát, ez aktiválja az összkerék-meghajtást is (ki/be, elektronikus vezérlőeszközöknél fel/le). A zár 20 km/ órától automatikusan oldódik, illetve fékre lépéskor vagy kapcsolásra. Ha a kapcsolót két másodpercnél hosszabban nyomjuk, állandóra bekapcsoljuk a differenciálzárat (de 20 km/óra sebességtől mindig automatikusan kikapcsol).

Illés Sándor, gépkezelő, Manax Kft.

Illés Sándor

Illés Sándor a CLAAS traktorokat nagyon felhasználóbarátnak érzi

CLAAS gépekkel 2011 óta végzek bérmunkát. Egész nap, szezonban akár 12 órákat is dolgozom velük, szóval fontos szempont a kényelem. Ezek a traktorok szerintem nagyon kezelőbarátok. Komfortos, tágas a fülkéje, a kezelőszervek pedig kézre állnak. Nagyon felhasználóbarát, legalább is nekem mindig könnyebbség, hogy több funkciót tudok egy karra felprogramozni. Az ARION 400 sorozat egy univerzális traktorsorozat, egy olyan traktor, amivel akár permetezési munkákhoz, vetéshez, sorközműveléshez kimehetek. Most éppen a Manax flottában 45 CLAAS ARION 400-as traktor dolgozik, ez meglehetősen sok, de van is rá igény, nagyon sokrétűen bevethetők.

ARION 400 sorozat:
- Takarékos FPT motor
- 16/16 Quadractiv hajtómű
- Tágas rugózott vezetőfülke
- 110 l/min hidraulika szivattyú
- Rugózott első híd
- Dinamikus kormányzás
- Nagy önsúly

A cikkhez a topagrar februári száma szolgált felhasznált irodalomként.