Magyarországon biztos sokaknak a MOL jut eszébe, ha zöld benzinkútról van szó. Még akkor is, ha az utóbbi hónapokban sok helyen piros arculatra váltottak, hiszen a lengyel Orlen felvásárolta a Mol-kutak egy részét. Most azonban nem ezekről a zöld kutakról lesz szó, hanem azokról, amelyek környezetvédelem miatt váltak azzá.

Környezetkárosító vagy sem?

Egy benzinkút bár lehet zöld, legalábbis környezetvédelmi szempontból, mégsem feltétlenül azok. Az USA-ban létezik egy olyan koncepció, amely szerint a töltőállomások működhetnek kevésbé környezetkárosító módon. Ezek a kutak értékesíthetnek megújuló üzemanyagokat és használhatnak zöldenergiát, hiszen a napelemek mellett zöld területekkel tesznek még többet a környezetért.

Ennek ellenére a zöld benzinkutak mégis ellentmondásosak. A Qubit írta meg, hogy korábban a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogászaival beszélgettek a környezetvédelem ügyében indított peres eljárásokról, ahol már szóba kerültek a zöld kutak. Ennek kapcsán a Balaton-parti község, az Alsóörs határában tervezett építményről elmélkedtek. A beruházás ugyanis egy védőerdő kivágásával járna, tehát hiába a zöld megoldás, ha közben erdőket irtanak vele. Az építtető megoldása, hogy füvesítést ígér, valamint napelemet telepítene a tetőre.

A benzinkutak egy darabig még az életünk részei maradnak

Az Európai Unió tervei szerint 2035-re már csak elektromos autókat lehetne forgalomba helyezni. Ennek ellenére a benzines és a dízel üzemű kocsik még sokáig velünk maradnak majd. Ez azt jelenti, hogy a kutak nem szűnhetnek meg, tankolni ugyanis millióknak kell majd még ezt követően is.


Az olajipari vállalatoknak azonban nem kell aggódniuk, hiszen nem fogják elveszíteni a vásárlóikat. Mivel nem csak a személygépkocsik mennek benzinnel és gázolajjal, hiszen ezzel működnek az utas- és a teherszállító hajók, a repülőgépek, de még az egyes munkagépek is.

A cél a zöldítés

A környezetbarát benzinkút ötlete nem itthon született meg. Több példa létezik arra, hogy az egyes kutakon megújuló energiát, építőanyagokat, valamint számtalan zöld növényt használnak fel a töltőállomások zöldítésére.

Ma már Budapesten is található olyan kút, ami színben, formavilágban, valamint anyaghasználatban is a természetességre törekszik. Ez a megoldás egy-egy kút esetében több tonna szén-dioxid megkötésére, semlegesítésére alkalmas, ami a Statista adatsora szerint a globális kibocsátás 10 százalékát jelentheti.

2035 után már csak elektromos autókat lehet forgalomba hozni, üzemanyagra azonban továbbra is szükség lesz - fotó: canva.com

Természetesen ez a megoldás cseppet sem összemérhető az erdők és a természet szén-dioxid megkötő kapacitásával. Az alsóörsre tervezett benzinkút esetében kiirtott 5000 négyzetméternyi - fél hektárnyi - véderő évente akár 20 tonna szén-dioxidot is megköthet. Ezzel szemben az említett Budapesten található Mol-kút évente 10 tonna szén-dioxid kibocsátásának semlegesítését oldja meg.