Gubacsi Zoltán, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács hajtatott zöldségtermesztés üzletággal foglalkozó alelnöke adott interjút a novekedes.hu-nak, amelyben a paradicsom kivitel volumenének az emelkedéséről beszélt.
Elmondta, hogy amíg 2017-ben 3920 tonna paradicsomot exportáltunk, addig 2021-ben már 13676 tonnát. A több mint megháromszorozódott mennyiség javarészt a csúcstechnológiát is alkalmazó üvegházi termesztés terjedésének és korszerűbbé válásának köszönhető. Nagy előnyt jelenthet hazai a termelőknek a termálvizes fűtés is - mondta, majd hozzátette, hogy bár a itthon is nőttek a termelői árak, de korántsem olyan mértékben, mint ahogy azt fogyasztóként tapasztaljuk.
Jelenleg az figyelhető meg, hogy a kisebb fóliasátrakban főként dísznövényeket termesztenek,míg a zöldségtermesztés pedig javarészt üvegházakban történik – fotó: unsplash.com
2015 óta jelentős előrelépés történt
A hajtatott zöldségtermesztés ágazatban területi bővülés és technológiai fejlődés is történt - mondta a FruitVeb alelnöke kiemelve, hogy egyaránt nőtt az árualap mennyisége és az előállított termékek minősége.
Ennek eredményeképpen a hazai hajtatott zöldségek az exportpiacokra is ki tudtak jutni - jelentősebb exportmennyiségről 2020 óta beszélhetünk.
2023 év végével bezárólag hozzávetőlegesen 120 hektár modern, technológiailag fejlett üvegház fog megépülni. Új fóliasátrak napjainkban már csak elvétve épülnek, mert túl kicsi az árkülönbség a fóliasátor és az üvegház létrehozása között, miközben a belső technológia mindkét esetben azonos. Jelenleg az figyelhető meg, hogy a kisebb fóliasátrakban főként dísznövényeket termesztenek,míg a zöldségtermesztés pedig javarészt üvegházakban történik - mondta.
A paradicsom lett a fő exportcikk
A hazai üvegházak 85-90 százalékában paradicsomot termelnek, de a TV paprikának, és a kaliforniai paprikának is van részesedése a termesztésben. Jelentős árualap növekedésről igazán a paradicsom esetében beszélhetünk, a magyar hajtatott zöldségtermesztésnek is ez a fő exportcikke – fogalmazott Gubacsi Zoltán arra a kérdsére válaszolva, hogy miért éppen a paradicsom kivitelt növelte meg az üvegházi termesztés fejlődése.
Az üvegházak az export növelése mellett az importot is csökkentik, mivel általuk kitolható a termelési időszak. A téli időszakban így kevesebb importra szorul az ország, hiszen csaknem folyamatosan rendelkezésre áll a hazai áru is
– tette hozzá.
Hazánkba főként az EU-n kívüli harmadik országból érkezik jelentős mennyiségben paradicsom: Egyiptomból, Marokkóból, Tunéziából, Albániából, Észak-Macedóniából, valamint Törökországból. EU-n belülről a spanyol behozatal képvisel nagy mennyiséget, de ez az utóbbi időben némi csökkenést mutat.
Az új üvegházak már modern technikával épülnek, de fejlesztik a meglevőket is – fotó: unsplash.com
A termőterület és az árualap növelése a cél, de lényeges a technológiai fejlődés is
Ahhoz, hogy egy termelő egy áruházláncba be tudjon kerülni a termékeivel megfelelő mennyiségű, stabil árualapra van szüksége. Ez elérhető azzal is, ha a vállalkozások olyan termelői csoportokba szerveződnek, ahol 3-5 vállalkozás adja a csoport árualapjának a gerincét, így rendelkeznek megfelelő nagyságú termőterülettel.
A termőterület növelése mellett lényeges a technológiai fejlődés is. Az új üvegházak már modern technikával épülnek, de fejlesztik a meglevőket is.
A kisebb hőveszteség érdekében az oldalfal már polikarbonátból készül, egyre elterjedtebb a dupla energiaernyő alkalmazása. Uborka esetében párásítórendszert is beépítenekaz üvegházba. Termesztő közegnek kőzetgyapotot vagy környezetbarátabb kókuszpaplan termőközeget használnak. Egyre népszerűbb az a víz-visszaforgató rendszer, amivel 30 százalékkal csökkenhető az öntözővíz mennyisége azzal, hogy az öntözővíz egy része újra felhasználható.
A fejlett üvegházak építése azonban nem csak a magasabb terméshozam elérésében segíthet, hanem javítja a termésbiztonságot is. Az üvegházas termesztés esetén ugyanis nem okoz problémát sem az aszály, sem a különböző kártevők, gombás, vírusos betegségek – tette hozzá a Fruitveb alelnöke.
Jelenleg az üvegházi termesztés egy energia- és víztakarékos, magas termésbiztonsággal, kinyújtott értékesítési idővel és magas hozammal bíró termelési technológiának számít. Egyetlen komolyabb nehézségnek most a műtrágyával való ellátást lehet megnevezni
– fogalmazott Gubacsi Zoltán.
TV paprikával és a paradicsommal májustól novemberig kint tudunk lenni az exportpiacokon megelőzve ezzel a régió összes országát – fotó: unsplash.com
Hatalmas előnyt jelent a termálvíz
A technológiai fejlesztésekről beszélve kiemelte, hogy a hazai üvegházak javarészt termálvízzel vannak fűtve, mert Magyarország termálvíz kincse nagy mennyiségben áll rendelkezésre. Ennek eredményeképpen és az elmúlt 5-6 év fejlesztéseinek köszönhetően a TV paprikával és a paradicsommal májustól novemberig kint tudunk lenni az exportpiacokon megelőzve ezzel a régió összes országát.
Megvilágítás mellett történő termesztés
A megvilágítás segít a termelőknek abban, hogy akár télen, szezonon kívül is értékesíthessenek paradicsomot. Ilyenkor a termőterületnek csak egy részét használják és csak magasabb értékű termékek esetén alkalmazzák (például cherry paradicsomot termelnek) lévén, hogy ez egy költséges technológia a mai energiaárak mellett.
A megvilágítás melletti termesztést csak magasabb értékű termékek esetén alkalmazzák – fotó: unsplash.com
Drasztikusan emelkedtek az árak
Mivel folyamatossá vált a költségek növekedése, így megnövekedtek a termelői árak és vele együtt a fogyasztói árak is.
Mindez ugyan magasabb árbevételt generált a termelőknél, de a profit növekedésében nem mutatkozott meg, hiszen csak arra volt elegnedő, hogy a megemelkedett költségeket kompenzálja.
Lényeges kiemelni azt is, hogy a termelőknek nincs ráhatásuk a kiskereskedelmi árrésekre, így a boltláncoktól függ, hogy a termék milyen fogyasztói árral kerül ki a polcokra. A termelői árak ugyanis nem emelkedtek olyan mértékben, mint a fogyasztói árak. Egész Európában egy 20-30 százalékos zöldség – gyümölcs fogyasztás csökkenés tapasztalható, ami nem feltétlenül arra utal, hogy valóban kevesebbet fogyasztanak az emberek, sokkal inkább arra, hogy tudatosabban vásárolnak.