A hazai kertészeti ágazat egyik legmeghatározóbb szereplőjévé nőtte ki magát az a családi vállalkozás, amelyet Dobos Ferenc alapított még a kilencvenes évek elején. Az édesapa holland kapcsolatainak köszönhetően a vállalkozás már indulásakor komoly szakmai alapokra épülhetett. A történet a Rijk Zwaan-tól és a Grow Group anyavállalattól származó tudásanyaggal és technológiával kezdődött, amely meghatározta a cég fejlődési irányát. A kezdeti fóliasátras nevelésből mára Közép-Kelet Európa egyik legmodernebb palántagyártó vállalatává nőtték ki magukat, amely több mint 100 millió palántát állít elő évente.

– A Grow Group Palánta Kft. 1996-ban jött létre hivatalosan, ám a kísérleti időszak már 1993-ban megkezdődött – bocsátotta előre Dobos Dániel, a vállalkozás ügyvezetője. – Az első palánták egy kis fóliasátorban, kézi erővel, nagyon alap technológiával készültek. Akkoriban a palántanevelés még nem számított külön ágazatnak Magyarországon – a termelőknek nem volt sem idejük, sem infrastruktúrájuk arra, hogy maguk neveljék a palántáikat. Ekkor léptünk be a piacra, pontosabban édesapám, Dobos Ferenc, aki jó ütemben ismerte fel az ebben rejlő lehetőséget. A holland technológia és az innováció iránti nyitottság gyors fejlődést eredményezett. Már a kezdetekkor is professzionális eszközöket, például tőzegkockázó gépet használtunk, amelyeket Hollandiából szereztünk be. Ezek akkoriban úttörőnek számítottak a magyar piacon.

palánta, üvegház

Szépen fejlett, erős paradicsompalánta közetgyapotban – forrás: Grow Group Palánta Kft.

A családi vállalkozás nemcsak a szakmai tudásban, hanem a személyes elkötelezettségben is erős volt. A család minden tagja kivette a részét a munkából, és ahogy Dobos Dániel fogalmazott, tizenévesen ő maga is szinte belenőtt a cégbe. 2018 óta hivatalosan is ő vezeti a vállalkozást. Az elmúlt harminc évben a cég fokozatosan bővítette infrastruktúráját és szolgáltatásait. Ma már 8 hektáros felületen folyik a palántanevelés, amelynek jelentős része saját területen zajlik, szigorúan szabályozott és partnerre szabott módon.

– A gyártás egész évben folyik: január 1-től december 31-ig, gyakorlatilag megállás nélkül – vette át a szót Kádár Norbert kereskedelmi vezető. – A palántanevelés két fő időszakra bontható: a „high-tech" szezonra, amely az izolált termesztésre szánt uborka, paradicsom és paprika palánták előállítását jelenti, valamint a klasszikus, kontinentális éghajlatra optimalizált tőzeges időszakra, amely zömmel február és augusztus közé esik. A high-tech növényeket például már augusztusban elvetjük, októbertől szállítjuk ki, és egészen március közepéig tart a szezon. Ezeket izolált körülmények között nevelik, pótmegvilágítással, kőzetgyapot kockában, a legmagasabb szintű technológiai feltételek mellett.

palánta, üvegház

Így öntözik a palántákat az üvegházakban – forrás: Grow Group Palánta Kft.

Ma a magyar piac mintegy 90%-át lefedik palántával. Az előállított palánták közt nagy arányban találhatók olyan fajták is, amelyek különleges termesztéstechnológiai igényeket kívánnak már a palántanevelés időszakában is.

– A termesztési körülmények figyelembevételével egyedi igényekre is gyártunk, a fajtaválasztásba nem szólunk bele, hiszen mi nem diktálni szeretnénk a partnereinknek, hanem kiszolgálni őket – jelezte Dobos Dániel. – A feltételünk mindössze annyi, hogy fémzárolt, vírus- és baktériummentes vetőmagot kapjunk tőlük. Mivel a termelők maguk választják ki a fajtákat, közöttük éppúgy megtalálhatók az óriáscégek  mint a kisebb üzemek fajtái. Szoros és jó kapcsolatot ápolunk a vetőmagos cégekkel is, és a teljes nevelési ciklus alatt nyomon követjük a növények fejlődését annak érdekében, hogy a lehető legjobb minőségű palántákat állíthassuk elő.

palánta, üvegház

Éjszakai pótmegvilágítás – forrás: Grow Group Palánta Kft.

Kádár Norbert kérdésünkre jelezte: a cég árpolitikája alkalmazkodik a piaci és gazdasági körülményekhez. A pandémia alatt, illetve az energiaárak elszabadulása idején szükség volt korrekcióra, de azóta is csak minimálisan emeltek árakat. Az árazás egyébként mindig az adott termelési környezet, a felhasználási cél és a mennyiség függvényében történik.

– Exporttevékenységünk jelenleg a teljes termelés 10%-át teszi ki, amely arány darabszámban és árbevételben is érvényesül. Főbb célpiacaink Csehország, Szlovákia, Románia és Bulgária. Korábban jelen voltunk Horvátországban, Ausztriában és Szerbiában is, de a mostani kapacitások mellett a hazai piac kiszolgálása élvez prioritást. Az európai konkurenciával szemben, különösen a lengyel és osztrák palántanevelő cégek esetében, mi a minőségre, nem a mennyiségre helyezzük a hangsúlyt. Például míg egy lengyel cég 20 hektáron csak salátából 80 millió palántát állít elő, mi 8 hektáron minden fajból 100 millió darabot termelünk – magyarázta.

palánta, üvegház

Egyöntetű salátapalánták – forrás: Grow Group Palánta Kft.

Dobos Dániel arra mutatott rá: a fejlesztések tekintetében a vállalat mindig tudatosan, a piaci igényekhez igazodva bővíti kapacitásait. Az elmúlt években több jelentős beruházás valósult meg: új üvegházak, technológiai csarnokok, gépbeszerzések történtek. A legújabb fejlesztés egy 3000 négyzetméteres csarnok, amely gyártási és logisztikai célokat szolgál majd. Emellett tervben van egy újabb hektárnyi üvegház is, amely tovább növelné a kapacitást. Azonban a jelenlegi telephely már elérte a maximális kihasználtságot, így a további bővítés csak különálló területeken lenne lehetséges, ami technológiailag kevésbé hatékony.

– Sajnos, a munkaerőpiaci helyzet folyamatosan kihívást jelent – fogalmazott az ügyvezető. – Mi magunk is nehezen találunk akár kertészmérnököt, akár kétkezi munkást és hasonló tendenciát tapasztalunk vevőink esetében is. Ezért összességében úgy látjuk, hogy a kertészeti tudás, mint örökség átadására nem mindenhol lesz lehetőség a jövőben.



Kérdésünkre azt válaszolták: a cég nyitott az innovációra, beleértve a génszerkesztést is. Álláspontjuk szerint, ha az egészségügy elfogadja ezeket a technológiákat, akkor a palántanevelésben is lehet létjogosultságuk; ugyanis sokkal homogénebb, tervezhetőbb, ezáltal költséghatékonyabb termelést tennének lehetővé. Ugyanakkor a szabályozások és a piac még nem tette lehetővé ezek gyakorlati alkalmazását, így a cég is óvatosan közelít a kérdéshez.

Indexkép: Grow Group Palánta Kft.