Ezen kívül akadályozhatja a friss termékek egészségügyi és környezeti előnyeinek előmozdítása terén elért eredményeket – egyebek közt ez áll a Freshfel Europe Európai Bizottságnak küldött levelében.

A Freshfel Europe az európai zöldség-gyümölcs-ágazat nevében reagált az EU Bizottság javaslatára, miszerint a következő három évben 281,7 millió euróval drasztikusan, mintegy felére csökkentenék a mezőgazdasági promóciós politika költségvetését.

A Freshfel Europe aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az uniós programok költségvetésének drasztikus csökkenése negatív hatással lenne az EU friss termékeinek versenyképességére és az uniós költségvetésből társfinanszírozott alapvető promóciós és marketingtevékenységek folytonosságára. Philippe Binard, a Freshfel Europe általános küldötte kijelentette, hogy miközben az EU csökkenti promóciós költségvetését, a globális versenytársak, például az Amerikai Egyesült Államok továbbra is milliókat fektet be az amerikai élelmiszer- és mezőgazdasági export népszerűsítésébe.


Az elhanyagolt promóciós politika várhatóan negatív hatással lesz az EU azon erőfeszítéseire is, hogy tájékoztassa a társadalmat és a fogyasztókat az élelmiszerekkel kapcsolatos egészségügyi és környezetvédelmi kérdésekről. A napi gyümölcs- és zöldségfogyasztás szintjét a legfrissebb becslések szerint 340 g/főre becsülik. Ez jóval a WHO 400 grammos egészségügyi minimumajánlata alatt van, ami a nem fertőző betegségek és az elhízás kihívásainak kezelését célzó táplálkozási ajánlás. Sőt, az Északi Tanács ajánlása szerint a napi gyümölcs- és zöldségfogyasztás minimális szintje 800 gramm kellene, hogy legyen – 400 g az egészségügyi előnyök miatt és további 400 g a negatív környezeti hatások ellensúlyozására.

Mindezt szem előtt tartva a Freshfel Europe erős aggodalmát fejezi ki a promóciós politika költségvetésének aránytalan csökkenése miatt. Ezzel szerinte a Bizottság ismét a következetesség, a koherencia és az ambíció hiányát bizonyítja. Jelentősen aláássa továbbá a fenntarthatóbb élelmiszerlánc felé tartó átmenetet.

A Freshfel Europe felszólítja a Bizottságot, hogy vizsgálja felül álláspontját, és ne ássa alá a KAP népszerű politikájának hatékonyságát.

Forrás: nak.hu

Indexkép: Pixabay