Egészen más színűnek látjuk a becsomagolt gyümölcsöt optikai illúzió segítségével. Valószínűleg sokan jártak már úgy, hogy a boltban érettnek tűnő narancsról otthon, kicsomagolás után kiderült: még zöld. Talán nem is tudjuk, de a színekkel szándékosan trükközhetnek azzal a céllal, hogy kívánatosabbá tegyék az árucikkeket – írja az ng.24.hu cikke alapján a novenyvedoszer.hu.

narancs

A csomagolás kibontása után nem minden esetben a várt látvány tárul elénk – fotó: pixabay.com

Ennek eredményeképpen a kényszerből még éretlenül leszedett és éretlenül a boltokba kerülő gyümölcs is érettnek nézhet ki, és eladhatóvá válik. A Giesseni Egyetem színkutatója, Karl R. Gegenfurtner az i-Perception folyóiratban írt arról, hogy miként lehet látszólag éretté tenni a narancsot.

A trükk lényegét az úgynevezett szín-asszimiláció, vagy konfetti-illúzió jelensége magyarázza. Ehhez ismerni kell azt, hogy a látás fő szerve az agyunk, ehhez a szem csak segédeszköz. Az agyunkban dől el ugyanis, hogy  mit is látunk bele a mindenképp tökéletlen információkba.

Például egy semleges színű képet –  drapp golyókat, vagy akár arcokat – különféle színű csíkok mögé helyezve azokat egészen más színűnek látjuk. Így a drapp golyó lila, sárga vagy zöld lesz, holott pontosan ugyanaz a drapp minden egyes változata.

Számos optikai illúzióval találkozhatunk, de néha ezeket nem éppen etikus célokra is fel lehet használni. Ilyen az, amikor a narancsot olyan hálóba csomagolják, amelynek színe az érett narancsét tükrözi, így a benne lévő gyümölcsről az agyunk is azt fogja hinni, hogy tökéletesen érett narancs.

Ez más gyümölcsre, zöldségre is igaz, megfelelő színű hálóba csomagolva valamennyi vonzóbbnak tűnhet.


Az illúzió alapját az képezi, hogy egy színt annak a függvényében érzékelhetünk világosabbnak vagy sötétebbnek, vagy épp valamilyen árnyalatúnak, hogy azt milyen színkörnyezetben látjuk. Az agyunk egybemossa a háttér és a mintázattal rendelkező előtér színeit.

Ez nem ismeretlen illúzió, a fizikusoktól kezdve a képzőművészekig sokan foglalkoztak már vele. A kutatót egy személyes élmény késztette a vizsgálatra.

A szokásos sarki zöldségesénél nem volt érett lénarancs, ezért egy közeli szupermarketbe ment be narancsot vásárolni. Ott hegyekben állt az érett gyümölcs, így be is vásárolt belőle egy hálóval. Azonban otthon kicsomagolva döbbenten látta, hogy a hálóban még érettnek tűnő narancsok szinte zöldek.

Az agyunkban a háló vékony szálai egybeolvadnak a narancs héjával, a narancs éretlen színe asszimilálja a háló élénk narancsszínét. A hatást tovább erősíti, hogy amennyiben több azonos színű tárgyat látunk, azok színét élénkebbnek érzékeli az agyunk.

Ha egy szupermarketben körülnézünk, magunk is azt tapasztalhatjuk, hogy a gyümölcsöket, zöldségeket olyan színű hálókba csomagolják, amelyek miatt szebbnek, érettebbnek, üdébbnek tűnnek. Otthon kibontva aztán fény derül az igazságra: semmi sem olyan, mint amilyennek hittük.

Ez is egy jó ok arra, hogy érdemesebb a szupermarketek helyett a helyi termelők kimérve árusított zöldségeit, gyümölcseit választani, ahol akár arra is van lehetőségünk, hogy darabonként magunk válasszuk ki a nekünk tetsző zöldségeket, gyümölcsöket.