A változásokat összefoglalta honlapján a Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ). Ebből szemezgetünk.

Horgászkártya

A horgászkártya, mint a korábbi horgászigazolvány helyett bevezetett dokumentum 2024-től már állami horgászokmány, ezért is kiemelten fontos a mögötte lévő adatok megújítása, ellenőrzése. A 2018-ban és 2019-ben kiváltott horgászkártyák érvényességi ideje 2024. január 31-én lejár. Ez több, mint 460 ezer horgászt érint. Nekik az adataik ellenőrzését követően meg kell erősíteniük a nyilvántartásba vételüket, ezt követően a következő 5 évben is jogosulttá válhatnak a horgászat jogszerű gyakorlásához szükséges további horgászokmányok (állami horgászjegy, fogási napló és területi jegyek) kiváltására.

Adategyeztetés

A MOHOSZ összekapcsolta a HORINFO szakrendszert a Belügyminisztérium által felügyelt központi személyi adat- és lakcímnyilvántartó adatbázissal. Ezen adatkapcsolat segítségével vezetik be 2024. január 1-jétől a magyar állampolgárságú horgászok automatizált adategyeztetését, mely a rendszerbe bekerülő „új" horgászok esetében a regisztrációkor, a lejárt horgászkártyával rendelkező horgászok esetében a horgászkártya megújításakor, illetve a 2024. év egészére érvényes horgászkártya esetében az új állami horgászjegy kiváltásakor fog megtörténni. Fontos megjegyezni, hogy regisztrálni, horgászkártyát megújítani, illetve állami horgászjegyet kiváltani csak az a horgász tud majd, aki az adatai alapján a központi nyilvántartásban szerepel, s az adatok a HORINFO szakrendszerben korábban rögzített, illetve most kiegészített adatokkal megegyeznek és ezen tényt a szakrendszerben rögzítik.

horgászat

Az adategyeztetési kötelezettség közel félmillió horgászt érint – forrás: Pixabay

Hogyan működik? Mi a teendőm?

A horgászkártya megújítása történhet közvetlenül a horgász által (online módon) vagy segítséggel bármely állami horgászjegyet forgalmazó értékesítési ponton (személyesen).

Amennyiben a horgász az online megújítást választja, be kell lépnie a HORINFO szakrendszerben a saját profiljába, ahol a szakrendszer automatikusan megjeleníti a korábban rögzített személyi- és lakcímadatait. A horgásznak ezeket össze kell vetnie személyazonosító igazolványában és a lakcímkártyáján szereplő adatokkal. A megújítás során automatikusan elindul a központi adatellenőrzés, melynek visszaigazolt eredménye szinte pillanatokon belül láthatóvá válik. Ha az ellenőrzés sikeres, a horgász adatai mellett egy zöld színű kis ikon jelenik meg. Ebben az esetben a horgász az otthonában megújíthatja horgászkártyáját az öt évre szóló 2200 Ft összegű díj bankkártyával történő kifizetésével. Ha a horgász korábban berögzített adatai nem egyeznek meg a személyazonosító igazolványán és/vagy lakcímkártyáján szereplő adatokkal, akkor az adatok módosítása érdekében fel kell keresnie a Horgászjegy Kft. ügyfélszolgálatát vagy valamelyik állami horgászjegyet értékesítő pontot. Ugyanez a teendő akkor is, ha az adatok egyezősége ellenére az adatellenőrzés eredménytelen visszaigazolást mutat, ekkor egy piros színű kis ikon jelenik meg az adatok mellett.


Amennyiben a horgász valamelyik állami jegyet értékesítő ponton újítja meg kártyáját, akkor az értékesítési ponton lévő ügyintézők helyette elvégzik a szakrendszerben a horgászkártya megújítását. A horgásznak be kell mutatnia a személyazonosító igazolványát és lakcímkártyáját, majd az ügyintézőknek az ezeken szereplő adatokat össze kell vetniük a horgász korábban berögzített adataival, valamint ki kell tölteniük a születési nevet. Amennyiben az ellenőrzés sikeres, a horgásznak az ügyintéző meg tudja újítani a horgászkártyáját, melynek díját (2200 Ft) a horgász az értékesítési ponton biztosított fizetési lehetőséggel (készpénz és/vagy bankkártya) tudja kifizetni.

Fontos, hogy az előző évek postai csekkes fizetési lehetősége 2024. január 1-jétől megszűnik!

Horgászkártya: digitális és plasztik

A megújított (vagy az új) horgászkártya digitális formában azonnal létrejön és az fel is töltődik a horgász személyi profiljába. Maga a fizikai kártya is megmarad, melyet a legyártást követően postán – a HORINFO szakrendszerben megjelölt címre kézbesítve – juttatnak el jogos birtokosához.

Lesz egy applikáció is

A MOHOSZ horgász applikációja térítésmentesen letölthető, s térerőtől függetlenül alkalmas a nyilvántartási adatok, az érvényes horgászokmányok és az állami horgászvizsga hiteles igazolására, illetve térerővel rendelkező területen a területi és kiegészítő jegyek vásárlására. A horgász applikáció letöltésére várhatóan 2024. február 1-től lesz lehetőség. A későbbiekben itt lesz lehetőség az elektronikus turista fogási napló, majd 2025-től az elektronikus fogási napló vezetésére is.

horgászat

A Magyar Horgászkártya díja öt év után sem változik – forrás: MOHOSZ

Hogyan vásárolhatom meg az állami horgászjegyet?

A 2024. évi állami horgászjegyét az a horgász tudja megvásárolni, aki teljes horgászévre érvényes horgászkártyával rendelkezik, adatainak ellenőrzése eredményesen megtörtént, illetve az egyesületi tagságra kötelezettek tagsága igazolt – ezen utóbbi folyamatban nincs változás a korábbi évekhez képest. A 2024. évi állami horgászjegyek biztosításában sincs változás, ezek a korábbi évekhez hasonlóan a fogási naplókkal együttesen, papíralapon vásárolhatók meg. Kivétel a turista állami horgászjegy, amely már évek óta csak elektronikusan váltható. A horgász – a horgászati jogosultsági feltételek teljesítése esetén – bármely értékesítési ponton meg tudja vásárolni állami horgászjegyét.

Fontos, hogy a HORINFO szakrendszer évváltáshoz kapcsolódó átállása miatt a 2024. évi állami horgászjegyek megvásárlására 2024. január 3-ától lesz lehetőség!

Aki január első két napján horgászni szeretne, ne adja le a 2023. évi állami jegyét és fogási naplóját, hiszen annak érvényességi ideje 2024. január 31., a leadás határideje pedig 2024. február 28.

Hogyan vásárolhatom meg a 2024. évre érvényes területi- és kiegészítő jegyeket?

A 2024. évi területi- és kiegészítő területi jegyek megvásárlásának alapfeltétele, hogy azon halgazdálkodási hasznosítók (vízkezelő horgászszervezetek), akik a HORINFO szakrendszerben kötelesek értékesíteni a jegyeiket, 2023. december 31-éig létrehozzák azokat a szakrendszerben.

A horgásznak 2024. január 31-éig lehetősége van a 2023. évi állami horgászjegyével is új területi jegyet vásárolni, de januárban csak 10 napnál rövidebb időszakra. 2024. január 1-én és 2-án is a 2023. évi állami jeggyel rendelkező horgászok a HORINFO szakrendszerben tudni fognak online módon területi- és kiegészítő jegyeket vásárolni azon vízterületekre, melyekre a vizek kezelői addigra már létrehozzák a jegyeiket. Továbbá a 2024. évi állami horgászjegy birtokában a kiváltható területi- és kiegészítő jegyek vásárlási folyamatában nem lesz változás, a korábbi évekhez hasonlóan.

Mennyivel emelkednek, illetve emelkedhetnek a horgászat költségei?

A Magyar Horgászkártya díja öt év után sem változik. Szintén nem emelkedik az állami horgászjegy díja sem. Változatlan 2024-ben a szövetségi hozzájárulás mértéke is. A tagdíjminimum szintén nem emelkedett. A MOHOSZ az állami vizeket hasznosító alhaszonbérlői számára pedig előírta, hogy a területi jegyek (kapcsoltan a tagdíjak) áremelése sem haladhatja meg – ide nem értve a külön OHSZK engedélyt – a 15%-ot.

A méltán népszerű országos jegyek árai ennél jóval kisebb mértékben,10%-nál kevesebbel lesznek drágábbak jövőre, de a gyermekjegyek árai nem is emelkednek.